Jösses, vilket konstigt namn på en blogg

Kanske någon tycker. En förklaring om varför min blogg fått det, i mitt tycke, flotta namnet ”It don’t mean a thing if it ain’t got that swing” är därför på sin plats. Lika bra att ta tag i medan bloggen fortfarande är i sin linda. Uttrycket är, som ett någotsånär skärpt musikfan skulle påpeka, stulet från det gamla jazzesset Duke Ellington som myntade det redan 1931. Helt skamlöst har jag knyckt det – men det är ju så bra att jag inte kunde låta bli.

Dukes visdomsord har nämlingen fått bli mitt motto. Livet har lärt mig att jag ska ägna mig åt det som är roligt och bra – i alla fall så mycket det går. Och det som är roligt och bra brukar jag säga svänger. Svänger som en riktigt bra jazzlåt. Eller popdänga, för den delen. Och äntligen befinner jag mig i ett tillstånd där livet svänger. Det känns fint. Riktigt fint.

Något av det viktigaste är att jag brytit upp från långvarig jobbmisär till att arbeta med det svängigaste jag vet – sätta ihop ord och mellanrum till texter som hjälper mina kunder att tjäna pengar. För mig svänger copywriting lika mycket som Sir Dukes vassaste pianosolon. Därför är tunga steg till jobbet utbytt mot glädjedans. Stor och viktig skillnad.

Men min tidigare så krokiga yrkesbana har lärt mig den hårda vägen vad som svänger och vad som inte gör det. Hur viktigt svänget är för att jag ska må bra och prestera på topp. Därför har jag lovat mig själv att aldrig mer göra avkall på det. Och vad är en bättre påminnare om det än namnet på min egen blogg?

Det betyder ingenting om det inte svänger. Devis och bloggnamn i ett.

Published in: on 07 april 2009 at 21:36  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/07/josses-vilket-konstigt-namn-pa-en-blogg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

