Lägga ett par kort på bordet

Jag är ju inte bara egenföretagande copywriter utan också musiknörd, f d fotbollsbrud och pastaälskare. För att ge en bild av denna komplexa individ tänkte jag avslöja lite hårdfakta om mig själv. Bekännelserna baseras på en lista som jag helt fräckt knyckt från någon modeblogg. Helt enkelt en gammal hederlig frågestund – bloggens första. Håll till godo!

Du heter: Charlotta
Smeknamn: Lotta ligger ju alltid nära till hands för den som bär mitt namn, men jag har aldrig känt mig som en Lotta. Mina känslor inför detta fick jag dessutom bekräftade när jag för ett par år sen läste att en Lotta är någon som är sprallig och jobbar inom vården. Ligger ju ganska långt ifrån mig. Det jag har kallats under åren är Scarlet, Challe och Charlie. Rätt så fräsiga och respektfulla smeknamn allihop.

Låt som du när du är ledsen sörjer till? ”Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me” med The Smiths. En låt som endast spär på misären. Fast den är ju rätt fin också. 
Beroende av: Kaffe, kommunikation och fina ord.
Vad tror folk om dig? En kul prick, lite reserverad i början av en bekantskap, driven, pretentiös
Stämmer det? Ja. Prettot har dock flyttat ut mer och mer på senare år.

Vad får du oftast komplimanger för? Att jag är rolig. Och för mina kläder.

Vad säger du för att imponera på någon? Att jag har 500 CD-skivor hemma. Brukar ha varierande effekt och känns inte helt fräscht i dessa nedladdningstider.

Hur imponerar man på dig? Genom att ha humor, självdistans och vara intelligent.

Brukar du skratta för dig själv? Mycket sällan högt för mig själv. Men jag skrattar rejält inombords.
Vad står det i ditt senast inkomna sms? ”Hej! Ditt autogiro är nu aktiverat. Eventuellt kommer du att få en sista pappersfaktura och den betalar du precis som vanligt. Mvh Tele2.” Ett mycket informativt och tråkigt sms. 

Var bor du? I en etta placerad ovanpå en pizzeria i den fula delen av Örgryte (nära Redbergsplatsen) i Göteborg. 

Trivs du där? Absolut. Ett prima boende.

Äger du några Converse? Självklart. Ett par i vit kulör. En viktig del i mitt popflickekitt.
Sprit, cider, vin eller öl? Naturligtvis öl – livets vatten. Fast jag önskar att det var rödvin, gillar känslan av att vara sofistikerad. Saftslisket cider går bort.
Brukar du bli för full? Det har hänt. Jobbar aktivt på att undvika det.

Vad har du för mobiloperatör? Som framgår av mitt senaste sms, redovisat ovan, Tele2. Jag är inte nöjd med dem, men är fastlåst och maktlös.

Är du allergisk mot något? Ja. Och verkar bli mer och mer allergisk för var dag som går. Fisk, kalkon, stenfrukt och vissa nötter är identifierade hittills. Samt det senaste, men lite osäkra fyndet, kattallergi (kan kanske vara alla pälsdjur). Allergier är tröttsamma. 
Har du haft sex idag? Nix

Nästa mål i ditt liv: Att bli en efterfrågad copywriter som alla rycker i och få mitt företag att gå som tåget.
Hur svarar du i mobilen? ”Ja, det är Charlotta”. Alternativt ”Hej” om det är någon jag känner. Är det någon jag inte hört av på länge kan jag dra till med ett glatt överraskat ”Nämen”.

Vem ringde du senast? Min mor.
Vad sa den du senast pratade med i telefonen? Att han såg fram emot att komma och hälsa på mig.
Antal timmar sömn inatt: Åtta. Egentligen exemplariskt, men lite för många timmar i min värld.
Sov du ensam? Ja
Brukar du komma i tid? Ja, i 95 procent av fallen i alla fall plus/minus fem minuter. Jag försöker ha respekt för andra människors tid.

När mår du bra? När jag umgås med folk jag tycker om och som gör mig glada. När jag sitter och skriver och det går så bra att jag glömmer tid och rum. När någon gillar det jag gjort.

När blev du fotad senast? I förrgår när jag var i Ystad och lekte turist med en kompis som bor där. Tyvärr blåste det och då ligger inte popluggen som den ska.

Hur känner du dig nu? Jag känner mig glad och i skrivande stund rätt så jazzig av musiken jag spelar. Lite stressad över allt jag har att göra. Och faktiskt lite hungrig.
Vanligaste färg på dina kläder? Svart

Vad tycker du om fötter? Mina fötter är jag väldigt nöjd med. Lagom stora, rak bra form utan märkliga utväxter.

Vad saknar du? Ingenting, just nu. Kändes ju bra att skriva det.
Hade du en bra kväll igår? Ja, en toppenkväll med en lillasyster på besök.
Favoritdryck på morgonen? Kaffe. Behöver det för att vakna. Önskar att jag var en sån där härlig typ som dricker smoothie. Men så är ej fallet.

Rakar du benen? Jo
När brukar du oftast gå och lägga dig? Alltid för sent. Men oftast runt midnatt.
Är du blyg? Ja, till en början kan jag vara det ibland, det är olika. Men jag jobbar på det.

Sysslar du med någon idrott? Nej, tyvärr. Försöker promenera så mycket jag kan. Efter att ha ägnat hela min ungdom åt att springa fram och tillbaka på en fotbollsplan blev jag lite utbränd när det gäller sport. Men tycker dock att tennis är en prima sysselsättning.

Vill du hellre ha mejl än brev? Mejl tror jag.

Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Kanske inte kärlek, men förälskelse.

Har du spytt offentligt? Jo. Men det var längesen nu.
Vad skulle du göra om du vore kille för en dag? Ge mig ut bland folk för att se om jag skulle behandlas annorlunda. Och kanske ta mig en tjusig flicka för att se hur det är.

Är du nöjd med ditt liv? Ja, livet känns mycket bra just nu. Bättre än på mycket länge.

Är du bortskämd? Nej, det är ett av de sista adjektiven jag skulle beskriva mig själv med.

Vad gör du i morgon? Jobbar, städar lägenhet, påskladdar, får besök av mor och hennes sambo samt av min karl.  

Vad är det värsta du vet? Människor som är falska. Människor som gör andra illa med flit. När det gäller det som jag försörjer mig på – att skriva – är det värsta jag vet särskrivningar. De är som en parasit som sprider sig mer och mer. Borde någon ställa sig på barrikaderna och protestera?
Hur mycket pengar brukar du slösa på en vecka? Har aldrig varit någon okynnesshoppare. Och just nu slösar jag mindre än någonsin. Idag slösade jag i och för sig 70 spänn på en hatt.

Vad behöver du just nu? Sömn. Och 48 timmar på varje dygn.
Vilken kändis tycker du är en bra förebild? Tuva Novotny. Hon verkar sympatisk.
Vad längtar du till? Ett besök imorgon.

Har du bra vänner och äkta vänskap? Ja
Vad använder du för shampoo? Herbal Essences för torrt, skadat och färgat hår. Fungerar precis lika bra som mitt tidigare svindyra frisörshampoo.

Vad är det finaste du fått? De människor runt omkring mig som jag tycker om.

En speciell dag du minns: Jag minns när jag fick mitt copywriterdiplom. En fin dag. Det kändes som om det äntligen var dags för mig att flyga.

Hur gammal är du? 29 år och snart nio månader. Vilket betyder att det snart smäller …

Om fem månader: Trillar det förhoppningsvis in en stor affär till Copy Charlotte och det är fortfarande sommarvarmt.

Gröna eller röda äpplen?  Jag är ju allergisk mot denna frukt, naturligtvis. Men jag har alltid gillat gröna bäst.

Vem ringer du när du är arg/ledsen? Någon bra person.

Gillar du golf? Har aldrig direkt provat. Men av princip, nej.

Vilken tid gick du upp idag? Bestämde mig för att påsklyxa så halv 10.

Har du sovit i din egen säng i natt? Ja

Har du strumpor på dig nu? Ja

Vad ska du göra ikväll? Det är redan kväll. Och den har ägnats åt jobb.

Är det okej att gråta? Självklart. Varför skulle det inte vara det?

När grät du senast? I söndags. Till världens mest banala film.

Laddar du ner musik och film från internet? Jo

Vad skulle du göra om du vann en miljon? Ta ledigt och resa en massa. En miljon kan gå åt ganska fort har jag hört.

Bär du glasögon eller linser? Nix. Har syn som en hök. Men ibland önskar jag mig ett synfel, man ser tjusig och lite smart ut i glasögon.

Tycker du det är viktigt att ha märkeskläder? Inte ett dugg. Känns fånigt att tycka att sådant är viktigt.

När går du upp ur sängen en helgmorgon? Beror på hur vild kvällen innan var.

Har du piercing? Nej. Om inte hål i öronen räknas. I så fall ett i varje öra.

Vill du gifta dig? Ja

Vill du ha barn? Inte just nu, men någon gång i framtiden.

Solar du ofta? Nej. Jag tycker inte om att sola för jag bränner mig. Och smörja in sig med solskydd är så trist. Speciellt när man blir mobbad för att man använder så hög faktor …

Är du bra på att laga mat? Folk brukar säga det. Jag kan om jag vill. Men jag tycker mycket sällan att det är kul, tyvärr.

Gillar du att dansa? Jag gillar väldigt mycket att dansa. Både stående och sittande.

Är du flygrädd? Tidigare var jag väldigt rädd, men det har blivit bättre. Nuförtiden något nervös och sammanbiten.

Hur vig är du? Ungefär lika vig som en torr pinne. Sällan har jag varit så dålig på något som redskapsgymnastik, handstående, hjulning och sånt.

Vad dricker du helst när du är törstig? Vatten är faktist outstanding när man är törstig.

Vilken är din favoritglass? TipTop. Oj, vad glad jag var när den gjorde comeback.

Tror du på ett liv efter döden? Nej. Tror jag …

Tycker du om sushi? Som fiskallergiker tappar jag ju lite poängen med sushi … Och de vegetariska alternativen är jag inte speciellt imponerad av.

Vad äter du helst när du ser på film? Popcorn

Bor dina föräldrar tillsammans? Nej

Har du tandläkarskräck? Inte för själva undersökningen. Jag är mest rädd för att det ska bli dyrt.

Är du morgon- eller kvällsmänniska? Kvällsmänniska, helt klart. Kreativiteten är inte hög före klockan 12 tyvärr.

Vilken ögonfärg har du? Inte helt lätt att svara på. Men blågrön är en rätt korrekt beskrivning känns det som.

Har du någon gång gråtit dig till sömns? Ja. Har inte de flesta gjort det?

Biter du på naglarna? Nej

Röker du? Nej

Hur ofta tränar/motionerar du? För närvarande lite för sällan. Ska försöka ändra på det.

Senaste låt du hörde? ”Ett fullkomligt kaos” med Bo Kaspers Orkester

Vad gör du på helgerna? Träffar min Stockholmsboende karl. Alternativt går ut och dricker öl eller liknande med vänner. Försöker göra roliga saker och inte jobba så mycket.

 

Så. Det var det. En hel del frågor och svar där. Som förhoppningsvis har gett en något klarare bild av mig. Vi säger så för ikväll.

Published in: on 09 april 2009 at 22:48  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/09/lagga-ett-par-kort-pa-bordet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kul med så många uppdateringar på bloggen. Hinner knappt läsa senaste inlägget innan det kommer ett nytt.

  2. Hög solskyddsfaktor?
    Du?
    Nähä!

  3. Scarlet! Vad fint du fått det här ute i cybern! Vi får se när det blir dags för träff… kram på dig


Kommentera

