Fundering från spårvagn

Som icke bilburen ungdom åker jag mycket spårvagn. Och som copywriter funderar jag mycket på reklambudskap. Därför lägger jag i stort sett varje gång min spårvagn passerar skoaffären Bekväma skor, en butik som jag antar är till för människor som behöver inlägg etc i sina skor, pannan i djupa veck.

Butiken använder sig av två slogans. Dels ”Tuffare än du tror” som de faktiskt ska ha cred för – den signalerar självdistans och en förståelse för att de inte säljer stans coolaste dojor. Men de vill ändå upplysa konsumenten om att specialskor inte behöver se töntiga ut. Vackert så.

Men med den andra payoffen ”För dig som använder skor dagligen”, förstår jag inte riktigt hur de tänkt. Därav min pannas djupa veck. Vilka av oss som inte har vigt sitt liv åt inomhusvistelse eller barfotafascism använder inte skor dagligen? Utan att behöva specialskor och hålfotsinlägg och trots att våra fotbeklädnader inte alla gånger är fötternas bästa vänner? Nej, i mitt tycke är inte det här ett budskap som fångar deras målgrupp. Jag förstår att de vill kommunicera att de säljer skor som är bekväma för dem som t ex går mycket, men med den här sloganen hittar de inte hem.

Rätta mig om jag har fel. Trots allt springer jag mestadels runt i skor som inte får mina fötter att jubla. Varje dag.

Published in: on 14 april 2009 at 13:22  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/14/fundering-fran-sparvagn/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

