Dagens skönaste person …

… är utan tvekan David Lega. Efter att idag ha lyssnat på denna föreläsare, entreprenör och f d paraolympier känner jag mig full av inspiration. Hade herr Lega varit en dryck skulle han ha varit en burk Red Bull för det kändes som om han gav mig vingar idag (ni minns väl energidryckens gamla slogan?). Som ensamföretagare behöver man ständigt fylla på med styrka och inspiration och dagens seminarium blev en fullträff. Självklart passade jag på att föreviga ögonblicket.

david-lega-2

Och en skämtare av rang är han, mannen på bilden. Dagens mest minnesvärda replik föranleddes av att han berättade att man i Sverige för bara 60 år sedan skämdes över att få ett funktionshindrat barn och därför gömde undan dem. Mycket skrämmande. Så om David levt då hade hela hans identitet varit hans funktionshinder. Hans replik på det: – ”Jag hade varit lama David. Istället för David Lama”. En fullkomligt lysande ordvits, mina damer och herrar.

Men skämt åsido, nog har han en släng av Dalai Lamas klokhet. För mycket av det han sa idag kommer jag att ta med mig, både som företagare och privatperson. Att man faktiskt kan uppnå vad som helst. Att utveckling handlar om träning. Exempelvis gör Davids handikapp det svårt för honom att lyfta en flaska för att kunna dricka. Men istället för att ständigt släpa runt på en förpackning sugrör har han tränat och tränat tills han lärt sig lyfta flaskan. Han ser till att lära sig det som är svårt istället för att bara acceptera sina begränsningar. Ett så självklart sätt att tänka egentligen, men inte helt lätt alla gånger … 

Min brödföda, att vara copywriter, må vara världens bästa jobb, men det är också ett krävande yrke som kräver att du levererar idéer och texter, helst lysande sådana. Och det ska ske gång på gång – du är inte bättre än ditt senaste jobb. Därför inbjuder det professionella ordsnickeriet verkligen till jämförelse med andra. Och jämför mig med mina branschkollegor gör jag, tävlingsmänniska som jag är.

Men i framtiden ska jag i så stor utsträckning det går istället köra Legas lösning: att bara tävla mot sig själv. Annars kommer man bara att förlora – hur bra man än presterar går det alltid att hitta någon som är bättre. Jag ska göra allt jag kan för att glädjas åt min egen utveckling, att mina egna idéer och texter blir bättre och bättre. Inte jämföra mig med vad andra copys gör. Inspireras av dem ja, men inte jämföra mig. Det blir jag inte gladare av. Och glad vill jag ju vara. En glad copy är en bra copy.

Så här sitter jag nu – inspirerad och full av kraft att fortsätta Copy Charlottes väg mot framgång. Med dagens skönaste persons ord, att man med hjälp av kärlek, stöd, krav och beröm kan uppnå vad som helst, ringandes i öronen. Nu kör vi vidare. Stort tack för idag, David.

Published in: on 15 april 2009 at 19:34  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/15/dagens-skonaste-person/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

