Jag har sålt mig

Jag har ångest. Jag måste bikta mig. För jag har sålt mig idag. Till särskrivningsdjävulen.

Det är lika bra att lägga korten på bordet. Som språkfascist och riddare i det svenska språkets tjänst är jag en stark motståndare till särskrivningar. Detta otyg. Och det är inte sista gången jag kommer att ta upp det här i bloggen, det kan jag meddela redan nu.

Jag är medveten om att det finns förklaringar till att språkbruket fått denna utveckling. Men det försvarar faktiskt inte att det är fel. Mot reglerna. Punkt. Kommer det inte en vändning snart ställer jag mig, likt revoltörerna från studentupproret 68, på barrikaderna och säger min mening. Kanske inte med lika mycket turbulens som studentupprorsmakarna. Men ändå med emfas.

Anledningen till min sell out är att jag sitter och tar fram sökord till Copy Charlottes hemsida. Smarta ord och fraser som ska ta mig till en hög placering på Google och andra sökmotorer. En verklig vetenskap har jag redan nu fått klart för mig. Nu måste jag tänka mig in i vad potentiella kunder och andra intresserade kan tänkas söka på för att hitta mig och då går det inte att följa sina språkliga principer. Trots att det gör ont. Hittills, bland de snart hundra sökorden, återfinns höjdare som ”copy writer”, ”reklam text” och ”hemsida texter”. Samt min personliga favorit ”copy righter” – särskrivning och icke existerande ord i ett! Här lämnas ingenting åt slumpen. För vem vet vad folk sitter och söker på hemma i stugorna.

Dags att fortsätta med listan. Trots ångest, magont och vanvårdade språkprinciper. Vill ni mig något hittar ni mig sittandes på den allsmäktige särskrivningsdjävulens högra sida.

Published in: on 16 april 2009 at 14:16  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/16/jag-har-salt-mig/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

