Ett premiärernas veckoslut

Även om syftet med min resa till Stockholm är det bästa, är det ju en liten miss att jag åker just den här helgen. En helg då det verkligen händer saker i Göteborg. Staden förvandlas i ett huj från Sveriges baksida till landets framsida.

Som sedan länge pensionerad fotbollsspelare (nej, inte fotbollstjej) slår mitt hjärta lite extra varje gång damfotbollen får välförtjänt uppmärksamhet i den alltför patriarkala sportvärlden. Via en spårvagn, återigen stadens bästa informationskälla, har jag förstått att imorgon, lördagen den 25 april, invigs det svenska damlandslagets nya nationalarena Gamla Ullevi.

fotbollsmatch

Sverige – Brasilien står på programmet när damlandslaget äntligen får sin motsvarighet till herrarnas Råsunda. En kattfajt i fotbollsmundering, som mansgrisen förmodligen skulle sagt. Usch – jag blir upprörd varje gång någon, i de allra flesta fall en karl, slentriandissar damfotbollen och följer upp sågningen med sitt hö-hö-skratt. Osmakligt. Hade jag inte pga alltför många löprundor, nickdueller och hörnsparkar i ungdomen tappat intresset för sport hade jag, iklädd blågul klapp-klapp-keps, hejat på dem imorgon. Trots att arenan enligt uppgift gungar på ett sätt som ju känns lite riskabelt varje gång publiken hoppar. Se nu till att göra pitepalt av brassarna imorgon, kära fotbollssystrar!

Morgondagens andra premiär är att nöjeshimlens plats på jorden, Liseberg, slår upp sina portar för säsongen. I år har de två nyheter, enligt vad jag förstår en slags bergochdalbana för människor av yngre sort, Rabalder, samt en attraktion som i sann göteborgsk ordvitsanda fått namnet Hanghai. Jag, och alla goa gubbar med mig, skrattar.

liseberg-rabalder-prick2 

Reklamen för dessa nymodigheter tar ett inte så ofta skådat och intressant grepp. I dessa hälsofixerade tider hakar den på trenden och uppmanar till rörelse. Affischen ovan manar, som ni ser, betraktaren att fixera blicken på en prick och sedan gå ett par gånger fram och tillbaka framför skylten. På så sätt ska man få en försmak av hur det är att åka denna nya Rabalder.

Som något hämmad svensk boendes i ett område där många människor rör sig utomhus har jag inte, pga av en rädsla för att bli stirrad på, vågat följa Lisebergs uppmaning till rörelse framför affischen. Trots att jag flera gånger varit frestad. Fegt av mig. Men kul, bra och engagerande reklam av nöjesfältsjätten.

Vi ses på söndag kväll Göteborg. Då hoppas jag att det känns i luften att något hänt sedan sist vi sågs. Att premiärernas vindar har svept över staden.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/24/ett-premiarernas-veckoslut/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

