Tydligen är jag lite efter

Ibland ska man inte ta pauser i sitt arbete. Precis när jag befinner mig i slutfasen med en pressrelease läser jag i Resumé att pressmeddelandet numera är dödförklarat. Vad konstigt det blev nu. Enligt Citat Journalistgruppen ska man nu, om man vill vara med i matchen, satsa på sociala medier istället för pressmeddelanden. Nymedia istället för gammelmedia. Facebook och Twitter istället för att attackera tidningsredaktionernas mejlboxar helt enkelt.

Det blev jobbigt nu. För efter att ha tittat på Citats film är jag fundersam. Är det nya tider eller håller en gammal hederlig pressrelease fortfarande?

Ååh … varför skulle jag ta en paus i arbetet? Nu vet jag inte vad som gäller. Och vem vill vara omodern och efter? Fylld av ångest tittar jag på filmen igen. För tjusigt svartvit är den allt.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/28/tydligen-ar-jag-lite-efter/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ja den var ju idiotisk.
    Pausen, alltså.

  2. Ja hela nyheten var ju lite konstig med tanke på filmen inte handlar om att pressmeddelanden är dött utan om att traditionel marknadsföring inte fungerar längre…

  3. Pressmeddelandet är inte dött. Ännu. Men frågan är hur pressemddelandet ska se ut och om det kan sporra till kommunikation. Ett pressmeddelande bör inte vara envägskommunikation, ett pressmeddelande kan ju bjuda in till dialog kring ämnet, och då kan företaget lära sig mer.

    Jag skrev om detta förra året: http://www.axbom.se/blogg/pressmeddelandets-monolog-bjuder-sallan-dialog

  4. Ett slag i luften kan jag säga utan att ens ha sett filmen. Var finns Citats trovärdighet inom socialmedia? Om jag får ett (1) vettigt svar ska jag kika på filmen.

    • Tyvärr kan jag inte ge dig ett vettigt svar, Kontaktmannen. Jag förstår inte riktigt vad Citat vill säga med den här filmen. Du får chansa och ge den ett par minuter av ditt liv ändå. Men hela nyheten är, som Tove också påpekar, lite konstig.


Kommentera

