Var börjar egentligen framtiden någonstans?

En het potatis just nu är att söka till höstens uppsjö av utbildningar. Och därför svämmar vår stad för tillfället över av utbildningsinstitut på värvarstråt efter studenter. Men min fundering är om all utbildningsreklam produceras av samma reklambyråfabrik? Finns det kanske en färdig formel? För inte är det mycket som skiljer budskapen åt. 

Vill du skylta med att du anordnar utbildning, gör så här: Ta de obligatoriska ingredienserna glada människor, framtider som börjar och ett nästintill garanterat jobb när utbildningen är avslutad. Och så kryddar du det med fina ord som investera, kvalitet och kunskap. Tadam! Du har skapat utbildningsreklam god nog att tapetsera hela stan med.

Här har vi ett typexempel:

dejan-studium

Utbildningsförvaltningen i Göteborgs stad försöker med hjälp av solglasögonprydde Dejan tala till de som slarvade med skolan när det begav sig och nu vill ta igen det. Inget fel på det. Det är bra att människor ser till att få grundskole- och gymnasiekompetens. Men budskapet är ingenting annat än en ytterst sliten fras. Ge er målgrupp något som får dem att haja till, kära Göteborgs stad. Det är tur att det inte är mig ni försöker värva – detta går nämligen in genom det ena ögat och ut genom det andra.

Men det finns exempel som är något bättre än de andra. I mycket svag konkurrens går mitt förstapris i utbildningsreklamkategorin våren 2009 till den gamla studieförbundsräven ABF – trots den trista layouten. Deras budskap i kombination med det valda annonsmediet spårvagn säger mig i alla fall något.

abf-vux-pa-sparvagn

Det går att vara fyndig när reklam sitter på fordon i rörelse och det har ABF tagit fasta på. Grattis till er! 

Nej, skulle jag gå i studietankar inför hösten skulle jag vara mycket förvirrad för närvarande. Var börjar egentligen min framtid? Var är den ljusast? På varenda utbildning verkar det ju som.

Published in: on 28 april 2009 at 10:44  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/28/var-borjar-egentligen-framtiden-nagonstans/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: