Bara de starkaste överlever

En efter en kastar de in handduken. Kändisarna, alltså. Expressen benämner fenomenet, i riktigt svart kvälltidningsstil, som Bloggdöden. Brutalt är bara förnamnet. Senast i raden är Nyhetmorgons Jenny Östergren som efter kritiskt granskande av sitt eget alster valde att stänga ner. Starkt av henne – jag önskar att fler, likt Östergren, kunde inse att de inte vet hur man är en bra bloggare. 

Vem ska bli näste kändiskrake att lägga ner verksamheten? Den som lever får se. Henrik Schyffert, David Batra, Mia Skäringer, Babben Larsson är ett par av de kändisar som hittills lämnat bloggsfären. Och som skapat ett tomrum efter sig. Men ute i sajberspejs finns så många andra s k kändisbloggar som i alla fall inte jag skulle gråta några tårar över om de försvann … 

Är det någonstans Darwins tankar om att bara de starkaste överlever gäller är det i bloggsfären. För bloggandet är nog, som Jenny Östergren säger, som ett kärleksförhållande. Eller som Expressens krönikör Malin Roos uttrycker saken: man måste vilja ligga med sin blogg.

Jag är fortfarande väldigt kär i min blogg, som tur är. Än har vi inte kommit till stadiet där vi bråkar om disken, glor på tv istället för att prata med varandra och slutar att hångla. Vi befinner oss fortfarande i smekmånadsfasen, men jag vet att det så klart kommer att komma tuffa tider. Tider då hjärnans och tangentbordets bloggsamarbete totalhaverar. Då hoppas jag att jag visar mig vara en fighter och inte en quitter. Annars får jag väl i värsta fall bli en twitter.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/29/bara-de-starkaste-overlever/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

