Jag visste väl det!

Nu är det avgjort – göteborgarna är roligast i landet. Sveriges humorpreferenser redovisas i Aftonbladet och nu är det tydligen vetenskapligt bevisat att gubbarna är góast på Sveriges framsida. En av stadens söner, Ingvar Oldsberg, förklarar förstapriset med att Götlaborg pga influenserna från resten av världen, kontakterna med t ex Västerhavet, England och Holland och Amerikalinjen gav ett mixat samhälle där humorn och förståelsen frodades. Det är möjligt. Och en tradition som kanske har fortsatt i och med Kielfärjan som i nutid berikar vår stad med germansk komik.

Och ytterligare en del av förklaringen till att varje dag är en skrattfest, är tydligen att göteborgaren tar sig tid att prata en minut eller två med den de möter. Allt enligt Oldsberg. Det vet jag inte om jag märkt av, men det låter ju onekligen trevligt. Kanske är det pga att jag är inflyttad som jag missat detta sympatiska särdrag hos min hemstad. Men jag ska absolut studera fenomenet nästa gång jag vistas i folkvimlet på Avenyn. Se om På spåret-föredettingens teori kan verifieras.

Föga överraskande är ordvitsarna enligt artikeln de góa gubbarnas (och gummornas också hoppas jag) specialitet. I Göteborg är ju ordvitsar lika säkert som amen i kyrkan har jag förstått. Aftonbladet bjuder på följande smakprov:

– Blir inte barnen trötta av att hålla på och hoppa där på lekplatsen?
– Jo, studsmatta!

Humor, mina damer och herrar. Humor. Något att ta efter för Stockholms stela snubbar, Trelleborgs trista typer och Degerfors dryga dönickar. Och här är ett tips för att ni ska ha en chans nästa gång landets städer möts i komikkamp; www.ordvits.se Läs, begrunda och ta stegvis in i era vardagskonversationer. Så kanske vi ses på prispallen nästa gång.

Grattis Göteborg! Härligt vitsat, skojat och lustigkurrat. Oldsberg nämner Västerhavet och Amerikalinjen. Må så vara. Men jag tror mer att förklaringen ligger i den här vedertagna sanningen:

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/05/07/jag-visste-val-det/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

