Vän av ordning möter hopplöst fall

Redan som barn var jag en språkpolis. Men med en far som från och med den dagen jag lärde mig prata bankade in svenska språkets regler i huvudet kanske det inte är så konstigt. Det heter ”var är bollen” och inte ”vart är bollen”. Det heter ”jag ska ge den till honom” och inte ”jag ska ge den till han”. Lärdomar som jag är dig evigt tacksam för idag, pappa.

Ett av mina barndomsminnen som språkpolis i miniformat är när följande dialog utspelade sig under mellanstadietiden. En av mina kompisar hade återkommit till skolan efter ett par timmars frånvaro.

Jag: – Var har du varit?

Kompis: – På tandläkaren.

Jag: – Det heter inte PÅ tandläkaren.

Kompis: – Nähä. Jag har väl varit i tandläkaren då.

Ridå. Det fanns ingenting mer att tillägga där. Min vän – en prepositionernas pajas. För denna människas egen skull hoppas jag att hon lärt sig ett och annat sedan dess.

Published in: on 07 maj 2009 at 13:36  Kommentera  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/05/07/van-av-ordning-moter-hopplost-fall/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

