En yrkesgrupp som skyltar med sin inkompetens

En yrkesgrupp som det på många håll borde tas krafttag mot är skyltmakarna (eller vad de som tillverkar skyltar till butiker etc nu kallas). Följer dessa människor alltid kundens beställning till punkt och pricka även fast de kan se att det förekommer felaktigheter? När en skylttillverkare kan med att leverera nedanstående verk, som jag hittat här, så har uppfattningen om att kunden alltid har rätt faktiskt gått för långt.

pizzeria ihopskriven

Har inte skylttillverkaren i fråga reflekterat över att ”orientalistaliska” inte är ett helt hundraprocentigt ord? Att ”Västertorpcentrum” möjligtvis borde begåvas med ett mellanrum? Har skyltföretagen ingen som kan konsten att korrekturläsa innan kundens beställning tillverkas? Och om de har det, är det då skyltfirmans fegaste medarbetare som fått uppdraget? Eftersom denne inte verkar våga påpeka vare sig stavfel, särskrivningar eller ihopskrivningar för kunden. För de kan väl inte på allvar tro att deras kunder vill ha en felaktig produkt – som ju en felstavad skylt faktiskt är. 

Nej, skämmes skyltmakare! Är man en professionell yrkesutövare borde man påpeka felaktigheter för sina kunder. Och därmed basta. Fast då skulle vi ju förstås missa pärlor som denna (hittad här).

kassa ärenden

Jag har alltid undrat var jag ska gå om jag har ett riktigt dåligt ärende. Har jag ett bra ärende går jag helst till Skatteverket. Möjligtvis Försäkringskassan. Men då och då har jag ju haft ett riktigt kasst ärende och inte haft en aning om var jag ska vända mig. Nu vet jag. Undrar om kön dit är lång …

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/05/13/en-yrkesgrupp-som-borde-synas-i-sommarna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. ”Nils Ericson Terminalen”, ett långt ifrån oförargligt exempel.
    Annars tycker jag att skuldbördan ligger hos kunden. Speciellt när denne råkar vara en akademiskt skolad perukstock med 600 poäng i bagaget.


Kommentera

