Jag – en eventparasit?

Med anledning av Idéfestivalen som pågår i Göteborg har det här blivit en riktigt eventvecka för Copy Charlotte. Igår kväll hade inkubatorn där jag sitter, Framtidens Företag, en kväll i inspirationens och skrattets tecken på Göteborgs nya vattenhål Parken. Efter en prima buffé bjöds det på stand up comedy med ett antal unga up and coming-komiker av varierande kvalitet och grad av under-bältet-humor. Men vem kliver plötsligt in på scenen med en longboard under armen? Jo, den guldlockige och lustige gossen från Rävlanda: Björn Gustafsson! Vilken överraskning! Jag som hade namnsdag och allt …

Ikväll är jag nyss hemkommen från en föreläsning om PR med David Lega som jag också hade nöjet att se för några veckor sedan. David var även denna gång grym och vi i publiken fick några fina tips. För att bygga ditt personliga varumärke, något som jag för tillfället jobbar med för mitt företag Copy Charlotte, gäller det att synas på rätt sätt i rätt sammanhang och vara konsekvent i den bild man vill skapa av sig själv. Att vara äkta, ha trovärdighet och en strategi som är klar och långsiktig. Svårare än så är det alltså inte … Tack för dessa lärdomar, David.

Imorgon kväll väntar någon form av starta företagsträff där två, enligt förhandsinformationen, grymma entreprenörer kommer att berätta om sin resa till eget företagande. Jag hoppas på en inspirerande kväll.

Apropå inspiration, sedan jag tog steget att bli företagare har verkligen en ny värld öppnat sig. En värld som jag trivs väldigt bra i. En värld som ger mig inspiration, kraft och lust som jag hade glömt att jag hade. För varje tillfälle känns det också som att jag blir lite bättre på att nätverka och strö mina visitkort över folk. Måste träna, träna, träna. Och slipa på mitt elevator speech, som det så tjusigt amerikanskt heter när man gör en kort (ca 30 sekunder) och slagkraftig presentation av sig själv.

Men något som har slagit mig efter att ha deltagit i ett event både på förmiddagen och nu ikväll är: har jag gått och blivit en eventparasit? Ett snyltdjur som smyger omkring på alla evenemang där det serveras gratis mat? Som idag, exempelvis, då jag varken behövde fixa egen lunch eller middag. Fint det. Nej, så illa är det inte. Jag lever fortfarande i villfarelsen att jag går på evenemangen av genuint intresse, men vem vet var detta kan sluta …

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/05/13/jag-en-eventparasit/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

