Dags att anstränga sig lite?

Något jag alltför ofta lägger märke till när företag ska kommunicera sina budskap är att de tänker vi, vi, vi. Vad vill vi berätta om oss själva? Vad ska kunden veta om oss? Allt går ut på att prata om sig själva och sin förträfflighet – ren envägskommunikation.

Tänker de inte på att de faktiskt har ett förhållande med sina kunder? Ett förhållande där det är hög tid att ge partnern blommor och choklad. Kärlek och uppmärksamhet, helt enkelt. Skulle företagen lyssna på sina kunder skulle de kanske få reda på att dagens kunder har förändrats. Vilket inte företagen verkar ha gjort.

Dagens konsumenter vill ha en dialog med företagen, de har saker att säga. Inte bara ”jag beställer din vara”. Även fast företagen tror sig veta allt om kunderna – deras ålder, kön, intressen, boende etc – finns det mycket mer att få reda på. Och det får man genom dialog – inte monolog.

Företagen säger att de älskar sina kunder. Men de beter sig inte så. Ska förhållandet hålla får de se till att rycka upp sig. Annars är det stor risk för otrohet och i slutändan skilsmässa. Och skilsmässor är aldrig roliga.

Här är en film som illustrerar fenomentet på ett lysande sätt:

De företag som ser till att vårda sina förhållanden och lyssna på kunderna har mycket att vinna. Så sätt fart!

Published in: on 18 maj 2009 at 11:39  Kommentera  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/05/18/dags-att-anstranga-sig-lite/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: