Grattis Danmark!

Med tanke på min övertygelse om att jag egentligen är en dansk fångad i en svensks kropp känns denna fredag speciell. Vårt södra grannland har ju nämligen sin nationaldag i dag. Tydligen till minne av att grundlagen antogs 1848 (tack till vän med en ivrig forskningsgen i sig).

Så nu sitter jag har och avverkar fredagens sista arbetsvecka innan jag ska ut och fira de rödvita. Förhoppningen är att Tuborg, Carlsberg eller åtminstone en liten gammeldansk finns att tillgå på något av Göteborgs vattenhål. Kongeriget Danmark – detta fantastiska land. Landet som fostrat storheter som H.C. Andersen, Tycho Brahe och tre fjärdedelar av poporkestern Aqua. Landet där du får sitta på offentliga platser och dricka din Tuborg. Landet där de förvisso pratar ganska grötigt, men har en korv som faktiskt är röd.

Grattis önskar en wannabe-dansk. Hoppas att ni ställt till med en folkfest som heter duga. Att hela Köpenhamn är förvandlat till ett rödvitt hav. Hade jag kunnat hade jag varit där och hållit fram en enkel tulipan till er på bemärkelseda’n för att visa min vördnad.

Och apropå dejelige Danmark har jag de senaste dagarna upptäckt följande trevliga inslag på gatorna i Vasastan. Ett sätt att göra reklam som jag för övrigt gärna ser mer av.

Stena-Line-Danmark

Bra talat, Stena Line. Jag har faktiskt inget mer att tillägga.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/06/05/grattis-danmark/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

