Halvårsbokslut

Det sägs ju att man med jämna mellanrum ska samla ihop sig själv, tänka till och stämma av hur man ligger till. Vilka grejer har gått som smort och på vilka områden är det skärpning som gäller? Och eftersom det i dag är den sista dagen på årets första halvår så är det ett prima tillfälle för denna reflektion.

I kortare stunder av melankoli i dessa sommartider har jag tänkt på var jag befann mig för ett år sedan. 2008 var inget toppenår och förra sommaren kändes det som om jag gått vilse totalt. Jag, som ville jobba med min kreativitet – skriva och använda min fantasi, satt istället instängd på ett kontor på ett jobb som gröpte ur min själ steg för steg. Jag längtade bort någonstans. Jag ville flyga, men hade ingen energi att lyfta vingarna och det kändes som om jag bara sprang runt i en cirkel. En ond cirkel.

Denna onda cirkel snurrade på i allt högre fart tills jag äntligen hittade bromsen en onsdag i september. Dagen efter gick jag in till chefen och tackade för mig. Det har visat sig vara något av det smartaste jag gjort. Jag hade inte någon riktig plan för framtiden, men en känsla av frihet som jag inte känt på åratal. Och med den känslan i kroppen avslutades året med en idé om att jag skulle starta min egen business. Att det fanns andra alternativ i arbetslivet än en trygg anställning. Jag skulle helt enkelt bli en frilansande och lycklig copywriter.

Under våren har jag gjort verklighet av min idé och numera finns företaget Copy Charlotte. Det har gått över förväntan och jag har upptäckt att det, förutom att jobba med reklam, är fantastiskt roligt med entreprenörskap och att vara sin egen. Att om man själv vill göra något av sina idéer så kan man göra det utan att någon annan lägger sig i. Det passar mig som foten i den skönaste av skor.

Att jag två timmar in på det nya året fick tag på en prima värmlänning har ju inte gjort detta halvår sämre heller. 2009 känns som mitt år och med en snart stundande milstolpe i livet, min 30-årsdag, och ett nytt projekt på gång som kan bli något riktigt bra hoppas jag att nästa halvår fortsätter i samma stil.

Varje nyårsafton står jag hoppfullt och skrålar till en speciell låt. Allt på YouTube håller ju inte toppkvalitet och detta var den bästa versionen av den jag kunde få fram. Marit Bergmans ”This is the year” och inför varje nytt år har jag hoppats. Den här gången kanske det faktiskt är sant.

—————————————————————————————

Svänger
Att det omtalade näsduksträdet kanske fortfarande står i blom vid eftermiddagens besök i Botaniska trädgården.

Svänger inte
Temperaturen i min lägenhet. Hade jag varit en luttrad finne kanske jag hade satt värde på bastukänslan, men nu är det bara en pina.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/06/30/halvarsbokslut/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

