Sommarlektyren ska vara reklamig i år

En av de fina grejerna med sommaren är att man får mer tid till att läsa. Förhoppningsvis är vädret på ens sida så att man kan göra detta från en hängmatta, kanske med ett glas saft i handen. Och den här sommaren tänkte jag försöka läsa en hel del, bland annat ett par av de böcker om reklam- och copywriterkonsten som jag inte hunnit med under året.

På mitt sängbord liger för närvarande boken Ona Fyr, skriven av norrmannen Ingebrigt Steen Jensen som utsetts till århundradets reklamman i vårt västra grannland. En bra och inspirerande bok som på baksidan lovar att läsaren ska nå bättre resultat och ha roligare i arbetet. Fint som snus det. 

Norrmannen berättar en rad bra storys från sina år i reklambranschen och den bästa tycker jag är en kampanj för Wasa Knäckebröd som gjordes 1993. Projektgruppen hade en budget på 200 000 kronor och en vecka på sig. Minst sagt tufft. Men så klev en dam som jobbar i personalmatsalen in på Ingebrigts kontor och berättade om sin idé om att lägga pengar i knäckebrödspaketen. Första reaktionen blev att det är en galen och omöjlig idé, men sedan växte tanken och de bestämde sig för att köra. De skulle lägga en tusenlapp i hundra knäckebrödspaket. Och det tog inte lång tid innan människor började hitta tusenlapparna, ryktet spred sig och media började rapportera. Den mediala uppmärksamheten blev enorm och kampanjen följaktligen en riktig succé.

Att kampanjen blev så lyckad berodde givetvis på att det var en riktigt bra idé. Men också på att Ingebrigt inte var en sådan person som satt på sina höga hästar och vägrade lyssna på någon som ”bara” jobbade i personalmatsalen. En bra idé kan finnas var som helst och som reklammakare gäller det att vara öppen och mottaglig för allt. Du vet aldrig var du kan tälja guld.

——————————————————————————————–

Svänger
Gårdagkvällens magnifika middag på Heaven 23. Tjusig utsikt. Klanderfri service. Och deras pilgrimsmusslor, jag säger bara det. Oj oj oj.

Svänger inte
Kafépersonal som trots fullt tillräcklig personalstyrka och måttligt med gäster totalt ignorerar den disk som finns kvar på uteserveringens bord när gästerna lämnat stället. Service någon? Eller börjar vi gå mot en gör-det-själv-kafékultur?

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/07/05/sommarlektyren-ska-vara-reklamig-i-ar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: