Adoptera ett gammalt ord!

Jag satt framför två ungdomar, rimligtvis ca 17 år gamla, på spårvagnen igår och lyssnade förundrat när de pratade med varandra. Ett uttryck jag inte har hört så mycket förut, men som verkar ha etablerats och även börjat överanvändas hos dessa ungdomar, är ”du vet” – på samma sätt som amerikaner alltför ofta säger ”you know” när de samtalar.

Jag är ju inte ens en generation äldre än dessa tonåringar, men det kändes som om mitt sätt att prata ligger ljusår ifrån deras. Möjligtvis är jag, likt  många barn kan vara, något lillgammal (om man nu kan vara det om man är 30) som mycket väl skulle kunna slänga ur mig ord som anmärkningsvärd, burdus och egendomlig.

Gamla ord och uttryck bör i mitt tycke absolut bevaras. Och igår hittade jag denna lista på DN.se. Ett riktigt fynd fylld av mer eller mindre ålderdomliga ord och uttryck som verkligen borde återinföras och användas i dagligt tal.  Allestädes närvarande, att känna sina pappenheimare och gudars skymning – ni hör ju vilka klenoder det finns. Läs, ta till er och stoppa stegvis in i era konversationer. En språknörd har talat.

———————————————————————————————-

Svänger
Att Whitney Houston ser ut att vara tillbaka. Det var på tiden. 

Svänger inte
Den här svininfluensan verkar lite läskig.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/07/15/adoptera-ett-gammalt-ord/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

