Semestern är död. Länge leve knegandet!

Sådär ja. Då var fyra veckors av mer eller mindre latmaskande över. I dag tänder Copy Charlotte åter flitens lampa. En höst av hårt arbete ligger framför mig så det är bara att kavla upp ärmarna. Denna måndag verkar för övrigt vara en mycket vanlig dag att återgå till knegandet eftersom Aftonbladet i dag försöker ge ett ljus i mörkret till alla som ska återgå till jobbet. Jag är alltså helt rätt ute, kanske rentav normal, när jag slänger strandfilten och flip-flopsen just den här dagen. Fint det.

Lite semester och avkoppling har gjort mig gott och jag känner mig taggad att ta mitt företag till nya höjder. Ledighetens höjdare föranleddes av att jag, som trots mitt jobb sällan låter ett reklambudskap bestämma mitt öde, lockades av Expedia.se:s stortavleannonser. Hotell och flyg till pangpriser är inte fy skam.

I ett infall av sparsamhet och med uppfattningen om att det är dyrt i länder som har euro beslutade jag mig till slut för att åka till det i mångas tycke udda resmålet Polen. Närmare bestämt den gamla spaorten Sopot, inte långt från Gdansk. Och tack vare Expedia fick vi flyg och rum på ett femstjärnigt hotell för ett fint pris. Hotellet visade sig vara ett riktigt palats och till stranden var det bara ett stenkast – t o m om du kastar ett klassiskt mesigt tjejkast.

grand hotel sopot

Som en resenär som är mer van vid sjaskiga hostel och charterhotell av klassiskt snitt var det lite svårt att acklimatisera sig i denna femstjärniga miljö. Men redan andra dagen hade jag vant mig vid privat inhägnad strand med folk som passade upp och att städerskorna både städade under dagen och kom en extra gång på kvällen för att fixa till sängen inför sänggåendet. Ett riktigt flott sätt att semestra.

Att Sopot är en mycket fin och fräsch stad, har Europas längsta träpir och att man tar sig till fantastiskt vackra Gdansk på en kvart för 8 spänn gör det till ett riktigt fynd. Strand och storstad i en härlig mix. Och den billiga maten och halvliters öl för 20 kr gjorde inte saken sämre. Fint, lyxigt och billigt – Sopot har jag definitivt inte varit i för sista gången. Ett resmål som svänger. 

sopot

———————————————————————————————-

Svänger
Att jag får mina Lill Lindfors-skivor som jag köpt på Blocket i dag.

Svänger inte
Det kan inte vara de vassaste knivarna i Göteborg som bestämt att kulturkalaset ska läggas samtidigt som Way Out West. Tror de att stadens musikintresserade besitter en förmåga att klona sig?

Published in: on 10 augusti 2009 at 15:06  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/08/10/semestern-ar-dod-lange-leve-knegandet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

