Sköna söndag

”Att få idéer är lika lätt som att plocka blommor.
Men att utföra dem ordentligt och få dem färdiga i tid – det är det svåra.”

Visdomsord från Elsa Beskow, bilderboksskaparen som de allra flesta minns från sin barndom. Ord lika sanna under hennes livstid som i dessa tider – jag känner verkligen igen mig nu när jag kämpar på med mitt sidoprojekt. En idé som jag egentligen inte har tid att genomföra, men som känns för spännande för att släppa. Återstår att se om jag kan utföra den ordentligt och bli färdig i tid – jag hoppas det.

Elsas visdomsord läste jag i dag när jag besökte en mycket trevlig utställning på Nordiska Akvarellmuseét i Skärhamn på Tjörn. Efter den resa nedför minnenas allé som jag gjorde till Karlstad tidigare i veckan blev det ytterligare en nostalgidos vid dagens utflykt. En litterär sådan. Tomtebobarnen, Duktiga Annika, Putte i blåbärsskogen och den lilla lilla gumman i den lilla lilla stugan – jag fick återse många av min barndoms sagofigurer vid besöket. Och givetvis dessa tre tjusiga damer:

elsa beskow

Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Eller som jag fick veta att de egentligen heter: Jeanette, Marie-Louise och Agate-Julie. Flotta namn må jag säga. Jag tyckte mycket om sagorna om dessa damer minns jag. Och Farbror Blå, katten Esmeralda och Petter och Lotta – vilka äventyr detta gäng hamnade på. Det var helt enkelt mycket Elsa Beskow i min barndom och jag är glad att jag fick återse dem i dag.

Efter det lugna museibesöket tätnade dramatiken – jag var nu tvungen att ta mig hem till Götet från Tjörn. En intensiv biljakt för att komma i fatt Tjörnexpressen inleddes – och chauffören verkade ha full koll på var gaspedalen satt för det tog sin tid att fånga det skenande fordonet. Till slut fick vi tag på den, men stressandet innan visade sig vara helt i onödan. När bussen kört ungefär 100 meter tog det stopp. Tvärstopp. Detta på grund av årets happening i dessa krokar – de öppna varven.

öppet varv

Evenemanget – en orgie i tjusiga skutor och tillbehör – hade jag själv besökt tidigare under dagen. Trevligt, men jag kände mig allt lite malplacerad bland båtar större än min egen lägenhet …

Ett plus med denna bussfärd i promenadtakt var att jag verkligen fick tillfälle att detaljstudera diken, blommor, björkar och andra naturfenomen som bussen passerade vid detta utmärkta tillfälle att öva på krypkörning. Många kanske skulle ha blivit irriterade – men som tur var var busschauffören något utöver det vanliga. Sicken rolig prick! Han hanterade den tålamodsprövande situationen med humor och kontinuerlig information – jag tror faktiskt ingen var speciellt sur när vi äntligen kom fram till Göteborg. Sådana här människor är alldeles för sällsynta i serviceyrken nuförtiden så en eloge till denne busschaufför och man med glatt humör! Att anställa fler av denna sort kanske vore ett bra sätt för Västtrafik att öka sin popularitet efter den senaste tidens orkan av klagomål på deras nya biljettsystem …

Men lite synd var det att han lyckades få upp farten  när vi passerade en av mina favoritutsikter – vyerna från Tjörnbron. När jag verkligen såg min chans att hinna njuta av den vackra miljön så lossnade det plötsligt i bilkön. Typiskt, men jag hann i alla fall föreviga utsikten någorlunda.

tjörnbron

Båtöverdos, barndomsnostalgi och bussäventyr – allt som allt en mycket skön söndag.

——————————————————————————————

Svänger
Den avslappnade känslan jag får av att gå runt i en lite för stor stickad tröja.

Svänger inte
Varför kan inte bilister tänka till och ta bussen ibland?

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/08/23/skona-sondag/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det är även en Elsa Beskow-utställning på Junibacken. Då kan du få gå in i Hattstugan osv. Och så ges det föreställningar – här kanske du kan hjälpa mig.
    I vilken saga är Riddar Kotte med? Solägget?
    Riddar Kotte lämnade ett starkt intryck på min 2-åring, trots att han är något av en doldis i sagovärlden…

    • Han måste vara en riktig doldis för jag har inte hört talas om honom förut, tyvärr. Kan ju vara Solägget, men minns inte, var ju ett bra tag sedan jag läste hennes böcker.
      Får se om det blir något besök på Junibackens utställning … behöver kanske hitta ett barn att ha som täckmantel först …


Kommentera

