Världens bästa antirökkampanj?

I helgen hade jag en skön söndag i min fars sommarhus på Orust. Ett skärgårdssamhälle där jag spenderat stora delar av min barndoms somrar och försöker att besöka åtminstone ett par gånger per år.

Klintvägen 1

Efter att ha flyttat runt bland ett antal hus så köpte min farfar och farmor till slut det här huset. Dit jag alltså tog min tillflykt i helgen för en snabbdos lugn, ro och kontemplation. Och som vanligt återsåg jag en gammal insomnad trotjänare.

Fimpen

Låt mig presentera Fimpen! När det begav sig var den en alldeles förträfflig träeka och tjänstgjorde förtjänstfullt som havsäventyrsfordon i decennier. Den köptes, efter duktigt sparande av min farfar och farmor, in långt före min tid. De var båda två storrökare, men för att ha råd att skaffa denna vackra skuta slutade de båda två. Snacka om effektiv antirökkampanj! A non smoking generation kan slänga sig i väggen.

Fimpen var för övrigt antagligen den sista båten i Sverige som tog sig framåt med hjälp av den brittiska båtmotorn Seagull. Dessa motorer ska, har jag kunnat läsa mig till, vara konstruerade och byggda efter en genomtänkt filosofi och optimerade för säker tjänst under svåra förhållanden i marin miljö. Och de var dessutom begåvade med den löftesrika sloganen ”En Seagull startar inte snabbt, den startar omedelbart”.  Hmm … i så fall måste vi ha kommit över ett antal måndagsexemplar under åren, för några omedelbara starter har inte jag några minnen av. Inte några snabba heller för den delen.

Seagull efter Seagull gav upp, men Fimpen bestod. Tills den en dag även den fick kasta in handduken. Och nu har den fått sin sista vila i trädgården så på sätt och vis finns den ändå kvar ibland oss. Efterträdaren har utsetts, en mindre segelbåt i den något udda båtfärgen vinröd, som lystrar till namnet Ms Marie. All ära till henne, men det är inte samma sak.

Fimpen var en alla tiders eka. Den var ingen yacht, men den hade personlighet. Jag känner ett litet hugg av saknad i hjärtat varje gång jag ser den. Vila i frid.

——————————————————————————————

Svänger
Att en av mina absoluta favoriter, den kloka och roliga Mia Skäringer har kommit ut med en bok.

Svänger inte
Den elake killen i Lerum som plågat katter till döds.

Published in: on 25 augusti 2009 at 10:36  Kommentera  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/08/25/varldens-basta-antirokkampanj/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

