Stoppa ”is”-reformen nu!

Jag ska ha kräftskiva ikväll. Enbart jag och en kamrat kommer att närvara. Det är tydligen inte okej – i går fick jag veta av en på mitt kontor att om man bara är två personer så är det ingen kräftskiva. Nehej, vad är det då då? En kräftmiddag på tu man hand? Snick snack säger jag – klart som korvspad att det är en kräftskiva oavsett hur många vi är.

Eller jag kanske ska kalla festen det mer lätt och lediga ”kräftis”. Alltså, vad är det med alla dessa ”is”-ord? Varför måste människor ta ner helt vanliga hederliga ord till dagisnivå genom att göra om dem till ”is-ord”. Det senaste jag snappade upp är att svininfluensan tydligen kallas ”svinis” i folkmun. Jösses!

Det börjar verkligen gå inflation i detta och kanske är jag den enda som stör sig på fenomenet. Och jag är inte heller den som är konsekvent i sitt ogillande – kanske ett tecken på svaghet – att säga t.ex. dagis, kompis, bästis och trummis har jag förlikat mig med, inga problem där. 

Det är ord som mellis, prommis, sällis, knytis och Mallis jag inte klarar av. Och det värsta av dem alla: kramiz. Märk väl att man i detta ord även får med det skojiga z:at som en bonus. Snacka om jackpot för den som vill gullifiera sitt språk.

Nej, varför kan vi över 12 år inte prata som vuxna människor istället för att sänka oss till detta snuttefiltsspråk? Innan spridningen blir för stor – jag har nämligen noterat att detta överkäcka tilltag börjat sprida sig även i våra samhälleliga instanser:

Kyrkis

I vårt alltmer sekulariserade land försöker nu kyrkan att locka till sig människor med hjälp av det käcka ”Kyrkis”. Vad är detta? Inte lockar det mig till kyrkan i alla fall. Det finns anledning till oro om utvecklingen sprider sig ytterligare i samhället. Nästa steg kanske är:

– Syns sen, måste dra ner till ”Jobbis” och ser om de har några kneg att söka

– Jag sticker till ”Postis” och lämnar in ett paket

– Älskling, jag går till ”Systemis” och köper ett gott vin till i kväll

Vem vet. Och kanske är det bara så att jag inte fattat. Kanske är så att det helt enkelt är gulligt som gäller på 2000-talet. Kanske ska jag ta mitt korrekta och trista språkbruk och stoppa upp det någonstans.

Är det så vill jag skicka följande meddelande till min kompis:
Välkommen hem till mig på kräftis ikväll! Det blir knytis och ät inget mellis innan för det blir gott om godis. Klä dig som en brallis och träffar du nån Svennis, Kattis eller Nettis, ta sällis med dem hit till vår kräftis. Kommer du för sent är du en dummis. Kramiz

——————————————————————————————
Svänger
Att vakna upp pigg och fräsch en lördagsmorgon. Inte varje lördag det sker …

Svänger inte
Att behöva ägna sig åt städning på en lördag. Segt.

Published in: on 29 augusti 2009 at 14:02  Comments (2)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/08/29/stoppa-is-reformen-nu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det ska bli kul med kräftiz!
    Jag tar med tyzkizölizar.
    Kramiz

  2. Du är för rolig, Charlottiz:)


Kommentera

