Tygla din fantasi, mänska!

Den bok om reklamskapandets konst som just nu ligger på sängbordet är The Creative Revolution av Claes Bergquist (tack för tipset Mattias på Please Copy Me). Jag har inte hunnit så långt, men fick i går kväll ta del av ett enastående föredrag hållet av en av reklambranschens stora Bill Bernbach 1961. En hel barn- och tonårstid innan jag själv ens föddes, men ändå rykande aktuellt. Han inleder med att gå loss på ordet kreativitet.

”Vi har en fackterm i reklambranschen som de sista åren använts allt oftare och med ett upprörande lättsinne. Jag skulle tro att jag är upprörd inte så mycket för att den används felaktigt utan för att den används ansvarslöst. Termen är kreativitet. Detta ord har dyrkats blint. Det har bekämpats. Det har förtalats. Det har exploaterats av skrupelfria personer. Det har med berått mod utnyttjats av ohederliga i branschen. Och, kanske värst av allt, det har missförståtts av goda och hederliga men principfasta reklammän.”

Jag kan inte annat än att instämma. Finns det i dag ett sådant urvattnat ord som kreativitet i reklambranschen (och många andra branscher också för den delen)? Och ofta kan det känns som om man är kreativ för kreativitetens skull, inte för budskapets som ju borde vara det primära. Istället för att skapa rak, enkel och effektiv kommunikation går många loss i någon slags grafisk orgie eller överambitiöst ordvrideri som till slut bara blir till ett enda trassel. Kommunikation som egentligen är ett ingenting. Men det gör ju inget – man är ju skyddad bakom skölden kreativitet.

Jo, det gör visst något. Sorry, men det är verkligen inte okej. Herr Bernbach fortsätter:

”Ty rätt använd betyder kreativitet alltid ökad försäljning med mindre ekonomisk insats. Rätt använd kan kreativitet få en annons att göra samma verkan som tio. Rätt använd kan kreativitet lyfta ditt budskap upp ur enformighetens träsk och göra det accepterat, trott, bevingande, viktigt.”

Ska du bli en kreativitetens mästare bör du hålla dina hästar, sätta tyglar på din fantasi likt man sätter munkorg på en hund som riskerar att gå till okontrollerade attacker. Bill förklarar varför:

”En kreativ person kan tygla sin fantasi. Han har disciplinerat den så att varje tanke, varje idé, varje ord han skriver ner, varje streck han drar, varje nyans av skugga i bilderna han tar, gör det tema eller budskap han beslutat att uttrycka mera levande, mera trovärt, mera övertygande.”

Något för alla att fundera över. Att ha fått med sig en stor dos kreativitet i det genetiska lotteriet är naturligtvis en gudagåva,  men låter du den okontrollerat löpa amok kan du skjuta dig själv i foten. I föredraget finns mycket mer klokskap att hämta så mitt tips är att läsa det i sin helhet. Pronto.

Ofta när jag själv kommit på en idé som känns alltför enkel kan jag vackla och fundera på om den inte är bra för att den i sin enkelhet inte känns tillräckligt kreativ. Men kanske är det det enkla, det självklara, som är det geniala. Det som bara går rakt på sak istället för att överarbetas till ett alltför utsmyckat slutresultat som i all sin onödiga prakt egentligen inte säger någonting.

Jag tror att jag tar och sätter upp Mr Bernbachs visdomsord på väggen genast.

———————————————————————————————-
Svänger
Utgår i dag. Det är helt värdelöst att vara sjuk.

Svänger inte
Tja, ovannämnda sjukdom framför allt.

Published in: on 10 september 2009 at 16:12  Kommentera  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/09/10/tygla-din-fantasi-manska/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: