Splittrad nischning – framtidens affärsstrategi?

Som företagare sägs det att man bör nischa sig för att bli framgångsrik – man kan helt enkelt inte vara bra på allt och tillfredsställa alla. Den taktiken tror jag själv på – jag fokuserar i första hand på att skriva copy eftersom det är det jag kan bäst. En annan strategi hade varit att vara en vandrande fullservicebyrå med en copysträng, en strategsträng, en formgivningssträng och en fotosträng på min kommunikationslyra. Visst kan det ha sina fördelar att vara allt i ett, men det hade förmodligen slutat med ett sämre resultat inom samtliga områden.

Det finns företag som lyckats bra med att vara extremt breda, t.ex. Åhléns, men det är inte lätt. Så vad göra om man nu tycker att det är trist att fokusera på en sak? Jo, man kan ju alltid nischa sig splittrat. Det är inte så vanligt, men jag har exempelvis sprungit på en butik som valt att fokusera på video och tyger. I mitt eget bostadsområde har jag också Redbergsgården där du bland mycket annat har möjlighet att få tag på tobak, restaurangmat och kan spela bingo.

Inga dåliga exempel, men vinnaren inom denna strategi har vi ändå här.

Sol glas ögon

I den här butiken säljer de, tro det eller ej, både sol, glas och ögon! Vilket fantastiskt sortiment – och på rea dessutom. Så är du besviken på det dåliga vädret, uppskattar glaskonst och är i behov av ett porslinsöga eller två är det hit du ska gå. Jag önskar butiken lycka till med affärerna.

———————————————————————————————-
Svänger
Att jag lyckades knipa en biljett till visningen av den amerikanska reklamdokumentären Art & Copy på Världskulturmuséet.

Svänger inte
Sega måndagar.

Published in: on 14 september 2009 at 11:50  Kommentera  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/09/14/splittrad-nischning-framtidens-affarsstrategi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

