Otroheten är nära nu

Jag har ända sedan jag skaffade min första dator varit en trogen PC-användare. Jag är sådan. En trogen konsument. Och i en bransch full av hängivna Mac-frälsta reklamare är jag en minoritet, men det har jag inte brytt mig om. Inom en snar framtid är det dags att skaffa en ny datamaskin och jag har hittills varit övertygad om att det skulle bli en ny PC även denna gång. Men efter att ha sett Microsofts lanseringskampanj för deras nya operativsystem Windows 7 har övergången till Mac aldrig varit så nära.

För en tid sedan såg jag en jämmerlig reklamfilm med en liten flicka som var överlycklig över sitt nya ”snappy” operativsystem. Vad ett snappy operativsystem är har jag fortfarande inte listat ut, men där trodde jag botten var nådd. Det var den inte för i gårdagens Resumé läste jag att de kommit med något etter värre.

Microsoft, vars lansering av Windows 7 är något av det viktigaste för företaget på många år efter Vista-floppen, baserar bl.a. sin kampanj på att människor ska arrangera egna lanseringsfester för operativsystemet i sina hem. Festliga house parties. Ursäkta, men vem gör på allvar något sådant? Välkommen hem till mig på drinkar, snacks och testning av Windows nya funktioner. Hmm …

Och har du inte haft turen att bli utvald till officiell huspartyarrangerör behöver du inte misströsta. För dig finns nämligen denna trevliga instruktionsfilm om hur ett lyckat house party fixas till:

Hoppas du hann gömma dig bakom skämskudden innan du tittade på eländet. Fyra hurtiga och småfnittriga amerikaner som försöker få oss konsumenter att ta dem och deras planering av Windows 7-festen på allvar. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Men trams brukar ju få en häpnadsväckande viraleffekt så det här kanske kommer att bli en succé för Microsoft. All publicitet är bra publicitet, som det ju brukar heta. 

För övrigt tycker jag synd om svenska Microsoft som har en så tramsig amerikansk storebror. Måste de ta efter det här och göra en svensk version? Det skulle i och för sig kunna bli stor humor … Men oavsett, jag gillar inte dravel som detta när det gäller reklam – vi konsumenter är smartare än så. Visserligen är jag medveten om att det finns alternativ till Windows för oss anti-Macar, men nu får Microsoft faktiskt skärpa sig om det även fortsättningsvis ska bli en PC för mig.

——————————————————————————————

Svänger
Om bara en vecka går jag omkring på Tallins gator och torg.

Svänger inte
Slutet på filmen om Coco Chanel som jag såg igår. Med tanke på den abrupta känslan måste antingen tid eller budget plötsligt tagit slut.

Published in: on 26 september 2009 at 16:16  Comments (3)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/09/26/otroheten-ar-nara-nu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ett företags reklam säger en del om företaget…;-)

  2. Hej Copycharlotte, jag tycker inte heller om den där filmen. På vår blogg har jag berättat varför http://www.win7bloggen.se/Blogg/post/Windows-7-Launchparties-lanseras-med-lojlig-film.aspx. Och jag hoppas att du hänger kvar vid pc och skaffar Windows 7.
    @GrodanBlogg: Jag tror inte att reklam alltid säger saker om företaget – ibland blir det bara fel också.

    Ska också tillägga att det inte är en reklamfilm. Det här är en film som var tänkt att användas som stöd för de personer som ville ha ett Windows 7 launchparty. Filmen blir inte bättre p g a att det inte är en reklamfilm men ändå….Vår reklamkampanj för Windows 7 kommer att starta när vi släpper operativet den 22 oktober.

    Mvh Stephanie, Affärsområdeschef Windows Konsument, Microsoft

  3. Jag hade tänkt tipsa dig om den där reklamfilmen eller vad det nu är. Att skriva om alltså. Inte för att jag tycker du borde slänga ihop en fest. Väldigt amerikansk är den iaf.


Kommentera

