Österut följer de varumärkenas skolbok

Något jag reflekterade över vid mitt besök i Tallinn förra helgen var det här med varumärkena som mötte oss när vi klev av färjan i Estlands huvudstad. De flesta reklamskyltarna tillhörde, inte helt oväntat, butiker där det såldes alkohol. Det var inte direkt den vackraste delen av staden som de placerat vid hamnen och inte blev det vackrare av alla dessa reklamskyltar. Men åtminstone lite mer färgglatt.

Om du som utlänning kommer till Sverige och inte har speciellt bra kunskap om landet är det inte helt lätt att hitta butiken där det säljs rusdrycker. Din kunskap behöver inte alls vara på den nivån att du tror att Sverige är Schweiz eller att det går isbjörnar på gatorna, det är knepigt ändå. Systembolaget är helt enkelt inget tydligt varumärke. Likadant är det i Norge med deras Vinmonopolet. I Estland är det däremot annorlunda. Där råder det ingen tvekan.

super alko

Och vred man huvudet 180 grader fick man syn på konkurrenten:

alco express

Knivskarp konkurrens alltså. Det var som när vi i Sverige smäller upp ett Konsum och ett ICA bredvid varandra – fast i mer dekadent form. Och dekadens kändes som en bra sammanfattning av känslan jag fick av att gå omkring inne i dessa spritvaruhus. Det kändes inte alls bra och jag är nog när jag funderar över det ganska tacksam för att vi har vårt gamla Systembolag här i Sverige. De butiksmiljöer som avsaknaden av alkoholmonopol skapat i Estland tilltalade mig inte alls. Inredningsmässigt påminde de för övrigt om en bygghandel, fast med sprit och vin istället för brädor och spik på hyllorna. Jag fick en släng av vemod och gick ut tomhänt.

Men hursomhelst, det här med enkelhet, tydlighet och rakt på sak behärskar de i alla fall i den estländska alkoholindustrin när det gäller varumärken och reklam. För vad är som sagt enklast att förstå när du letar rusdrycker: Systembolaget eller Super Alco? Jag tror vi alla vet svaret.

———————————————————————————————-

Svänger
Finbesök från Stockholm i helgen. Jag gillar’t.

Svänger inte
Att jag som vanligt inte alls känner mig speciellt sugen på att läsa årets Nobelpristagare.

Published in: on 08 oktober 2009 at 22:51  Kommentera  
Tags: , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/10/08/osterut-foljer-de-varumarkenas-skolbok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

