Du ser väl till att vårda ditt Jag AB?

Låt oss tala varumärken. Den senaste tiden har jag har funderat mycket över det personliga varumärket. Att det blir viktigare och viktigare för människor att visa upp för världen vilka de är och vad de gör. Ett tillfälle då jag speciellt la märke till det var när jag var i Tallinn med ett par kompisar förra helgen. Varenda gång ett foto skulle tas fanns Facebook med i bakhuvudet – varenda bild var en möjlighet att få till den perfekta profilbilden. Och i samband med allt vi företog oss formulerades en snärtig statusuppdatering som man i triumf baserade ut för resten av resesällskapet. Det verkade stundtals närmast smärtsamt att datorerna lämnats kvar hemma i Sverige.

Vad beror det här på? Att syns du inte så finns du inte? Människan har alltid haft ett bekräftelsebehov, men har det i och med de sociala mediernas frammarsch gått till överdrift? Kanske. Varumärkesvård är inte längre förbehållet företagen, i dag är ”Jag AB” en självklarhet. Du ska behandla dig själv som ett värdefullt varumärke och agera därefter. Det känns viktigt att visa upp vilket spännande liv du lever, att du är en social varelse med mycket vänner som blir bjuden på fester och andra tillställningar som får dina vänner och bekanta att beundra dig. Att du kan visa upp att du var där blir viktigare än att du faktiskt var där. Vad andra ser blir viktigare än glädjen och minnena som du själv har kvar efteråt. Jag gillar inte riktigt det här. Det känns tomt på något sätt. Tänk förr i tiden när man var livrädd att någon skulle tjuvläsa ens dagbok. Men i dag fläker man utan vidare ut hela sitt liv, i många fall hela sitt känsloregister, på Facebook. Integritet har blivit en bristvara i detta Webb 2.0-samhälle.

Och vad är det som drivit fram att vissa verkar samla Facebook-vänner likt frimärken? Som om störst samling vinner. Det kan ju inte vara något annat som gör att folk lägger till människor från sin lågstadieklass, personer som man inte ens var speciellt bra vän med då och som man nu inte sett på över 20 år. Är den som har under 100 vänner på Facebook att betrakta som en loser eller vad är grejen? Och har man som strategi att lägga till varenda kotte man någonsin träffat så är det ju inte speciellt svårt att komma upp i en respektabel vänskara.

När det gäller mitt privatliv känner jag inte riktigt att jag orkar med det här med mitt Jag AB alla gånger. Men som företagare har jag inte råd att bortse från det. Jag som enmansföretagare är synonym med mitt företag och därför måste jag framställa mig själv i så fördelaktig dager som möjligt. Ett sätt är den här bloggen som jag använder för att göra Copy Charlotte mer personligt och visa vem jag är. Jag tror att det är viktigt att visa personlighet i små företag – att det finns en riktigt människa bakom firmanamnet. Det är ju personligheten som är en av våra främsta styrkor i jämförelse med storföretagen. Därför förstår jag inte det här fåniga med att många enmansföretagare talar om sig själva i vi-form. Vad är de rädda för? Att inte få samma respekt för att de endast är en person i bolaget? Det märks i det flesta fall ändå så varför inte stå för det och sluta låtsas att man är större än man är. Det känns bara genomskinligt.

Nog sagt om det personliga varumärket. Vad framtiden kräver av våra personliga varumärken återstår att se. Det är ett väldigt intressant område och kanske blir det så att den som har flest vänner på Facebook när han eller hon dör vinner. Förhoppningsvis inte. För vad är bäst? En vän i handen eller tio på Facebook?

——————————————————————————————–

Svänger
Min nya dator är så fin.

Svänger inte
Att jag nu börjar se på min gamla dator med förakt. Den som har varit med mig i vårt och torrt i snart fyra år ska inte behöva kastas på soptippen på detta sätt.

Published in: on 12 oktober 2009 at 12:21  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/10/12/du-ser-val-till-att-varda-ditt-jag-ab/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

