Äntligen tar media sitt samhällsansvar!

Jag har två stunder på dagen då jag verkligen kan koppla av. När jag åker spårvagn till kontoret och när jag åker hem igen. För att skona mig själv och min hjärna som ständigt går på högvarv nuförtiden har jag beslutat att jag får inte göra någonting annat än att glo ut genom fönstret när jag sitter på dessa trådbussar. Det ska fungera som välbehövlig meditation. Men ibland kan jag inte låta bli att tjuvläsa lite i Metro över axeln på mina medpassagerare och när jag i morse tittade över axeln på damen framför fick jag se någonting mycket glädjande.

Metro har i dag en artikel med titeln ”Så vässar du språket i uppsatsen”. De har där intervjuat en blivande svenskalärare som gör något så ovanligt som att bry sig lika mycket om hur han skriver något som vad han skriver. Halleluja! Äntligen någon som belyser detta egentligen så självklara. Och att budskapet kommuniceras i en tidning som Metro gör att det förhoppningsvis kan nå ut till en mycket stor del av svenska folket.

Jag har en dröm om att alla läser denna viktiga artikel, tar till sig råden och sedan sätter igång att ge vårt skriftspråk den respekt det förtjänar. Inga, särskrivningar, inget slarvigt talspråk, inga tio punkter efter en mening. Läs artikeln HÄR. Och tack Metro för att ni tagit ert samhällsansvar!

——————————————————————————————

Svänger
Att jag fick tag på copywriterboken Nya ord till salu på biblioteket i dag. Den läsningen ser jag fram emot.

Svänger inte
Raindrops keep falling on my head när jag går runt på Göteborgs gator.

Published in: on 26 oktober 2009 at 14:10  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/10/26/antligen-tar-media-sitt-samhallsansvar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

