Entreprenörens lilla julafton

Ju äldre jag blivit desto mindre har mina ögon glittrat den 24 december och tiden därikring. Det var faktiskt länge sedan jag kände någon större upphetsning kring julafton, speciellt sedan Åhléns och ett gäng andra butiker i stan verkar tro att julen varar ända från slutet av oktober nuförtiden. Den kommersiella hysterin kring denna högtid tycker jag är rätt otäck, men den där magiska känslan är något jag kan sakna från barndomen.

Då är det tur att det finns andra dagar som kan kännas lite som julafton. Som i dag till exempel. Anledningen till mina lyckokänslor är Entreprenörsdagen, en mässa för oss som tycker att det här med att driva eget är livets goda. Tyvärr snålade jag lite och hoppade över kvällens gala, men eftermiddagen var riktigt lyckad och jag knöt flera kontakter som jag har stora förhoppningar på.

I denna samling av härliga människor utdelas endast ett gult kort till den buttre inkassofarbrorn, som efter att inte ens anse det värt att skaka hand, inledde vårt speedmeeting med att kommentera att jag, med hänvisning till att jag tydligen ser ung ut, kunde ha varit hans dotter. Vad svarar man på det? Jaha, vilken tur att du ser gammal nog ut att kunna vara min morfar då! Suck. Karln sa efter denna dräpande inledning inte så mycket mer. Inte jag heller för den delen, och resten av vårt samtal blev en fem minuter lång pina. Han kommer inte att vara mitt förstaval vid eventuella inkassobehov i framtiden.

Men förutom denne skummis får alla jag pratade med höga trevlighets- och inspirationspoäng. Speciellt roligt var att jag passade på att haffa en av mina favoritbloggare Mattias Åkerberg som skriver den finfina reklambloggen Please copy me. Tycker man att någon gör ett bra jobb är det roligt att få tala om det för personen i fråga.

Mattias var för övrigt inblandad i världsrekordförsöket i idégenerering som pågick under eftermiddagen. Bakom detta stod Navid Modiri och hans projekt 365 saker, och av jublet strax efter kl 16 kunde man förstå att deltagarna klarat att hitta 365 hållbara affärsidéer på 3,65 timmar. Grattis till er och en guldstjärna till Navid för ett prima initiativ.

Nu går en nöjd företagare snart till sängs med funderingen om sju visitkort under kudden leder till att man drömmer om sin framtida storaffär?

——————————————————————————————-

Svänger
Den stundande långhelgen i Stockholm.

Svänger inte
Den person som fick hjärnsläpp och placerade det ena sätet framför det andra på de där stenåldersgamla spårvagnarna som Västtrafik envisas med att köra omkring med. Jag är trött på att klättra in på min plats!

Published in: on 04 november 2009 at 23:40  Comments (2)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/11/04/entreprenorens-lilla-julafton/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. nej det är tyvärr inte så mkt magi med julen nuförtiden, bara sorglig kommersialism mest. en av mina bästa jular i vuxen ålder var en rätt magisk (!) variant på madeira, runt 20 grader, ståtlig julbelysning, enkel middag med paraplydrink på en gammal kitschig beatlesbåt. *nu känner jag mig nostalgisk*

    från första advent, DÅ FÖRST vill jag se julpynt!

    btw, ‘krabbfiske brygga’ *lol* om man inte blev så irriterad…;)

    • För att komma undan kanske jag helt enkelt ska ta och boka en biljett till Madeira. Tack för tipset! Och fram till december får vi väl gå med mössorna neddragna eller nåt för att slippa pyntöverdosen…


Kommentera

