Årets julklapp blir ett par skygglappar

Jaha, då var det dags igen. Dags att börja frukta att slaget är förlorat. Att kriget aldrig kommer kunna vinnas. Jag talar så klart, som så många gånger förr, om det svenska språkets förfall. Dagens dos fick jag på väg hem från återvinningsstationen när jag passerade en taxibil. Med risk för att få en arg chaufför efter mig tog jag tyvärr inget foto på reklamskylten som satt på taket. Det var någon form av företagshälsovård (som jag av omtanke inte tänker hänga ut här) som stod bakom reklamen och där stod:

Ny!
webbsida
besök den nu…

Jag kan inte annat än sucka. Hur tänkte de här? Hade ”Ny webbsida!” inte fått fram det tillräckligt starkt att webbplatsen var ny? Och vad vill de förmedla med punkterna? Att om man går in på webbsidan kommer något riktigt spännande att hända? Något lite farligt, rentav?

Är jag för petig? En pretentiös språkfascist som borde hitta viktigare saker att bekymra sig om? Kanske. Men låt så vara då – någon måste säga ifrån. Och naturligtvis förstår jag att det här företaget bara vill göra människor uppmärksamma på att de finns och att de skaffat sig en ny webbplats. Men poängen är inte att förmedla budskapet så att folk förstår vad man menar, det är att förmedla det korrekt. Är det inte viktigt längre? Går det bra med vad som helst bara folk förstår?

Kanske är det bara så att jag  har missat att man numera kan klä sina budskap med skiljetecken så som man behagar. Att man likt pynt på en julgran kan placera ut dem lite här och var där man tycker att det blir fint.
– Du, sätt frågetecknet där bredvid punkten och semikolonet, det blir fint tillsammans. Nej, lite mer till höger! Så där ja, nu blev det perfekt. Ett fulländat budskap. Bra jobbat allesammans!

Årets julklapp till mig får bli ett par rejält fodrade skygglappar så att jag inte ser dessa störande element. Så att jag kan leva ett normalt liv. Om tomten hör min bön slipper världen gnället från denna språkpolis och ”språkutvecklarna” kan fortsätta förnya! språket! som de vill…

—————————————————————————————–

Svänger
Kvällens delikata vegetariska måltid som jag snart ska svänga ihop åt mitt finbesök.

Svänger inte
Att bo ovanpå en pizzeria. Att varje dag komma hem till en lägenhet som stinker av pizzaos är inte kul. I dag var jag nära att skriva dit ”ventilationssystem” på den skylt märkt ”Fattas” som de har på insidan av sin bakdörr. Denna alltför ofta öppna bakdörr.

Published in: on 20 november 2009 at 20:06  Comments (3)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/11/20/arets-julklapp-blir-ett-par-skygglappar/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Bra rutet!

  2. spikmattan då?

  3. du verkar va typen som skriver arga tvättstugelappar. säg till om vent.systemet, flytta eller gilla läget så blir livet lättare. du kan ju trösta dig med att du inte har några verkliga problem iaf. god jul.


Kommentera

