Storstilat varumärkesbyggande av ordningsmakten

Copy Charlottes senaste uppdrag är att utforma en varumärkesplattform åt ett företag inom robotautomation och allt det här har fått mig att fundera mycket på vikten av varumärkesvård.

Allt är varumärken nuförtiden känns det som. Alltifrån storföretag till privatpersoner ska fokusera på sina varumärke. Faktumet att man numera t.o.m. ska behöva se på sig själv som ett varumärke som ständigt måste vårdas kan få vem som helst en smula stressad. Allt du företar dig avspeglar sig i ditt varumärke. En Facebook-bild från någon privat fest när du bjudit på dig själv lite för mycket kan spoliera din karriär om fel person får syn på den.

Några som ju har stora problem med sina varumärken är våra olika samhällsinstanser. Ett exempel är Försäkringskassan som i dagarna satsar 10 miljoner på att försöka framstå i bättre dager. Återstår att se om de lyckas.

Men ibland räcker det med betydligt mindre insatser än 10 miljober för att lyckas ladda sitt varumärke med betydligt bättre värden. Jag får fortfarande, vet inte om det beror på en vägran att bli vuxen, känslan av ”vad har vi gjort för fel nu” istället för ”vad tryggt att de är i närheten” när jag ser en polis. I den bästa av världar skulle medborgarna uppskatta att ha konstaplarna synliga i samhället, men olika händelser har ju de facto svärtat ner deras varumärke. 

Naturligtvis är det egentligen så att merparten av kåren består av bra och duktiga yrkesmän, men i varumärkesvärlden heter det ju att ”den upplevda verkligheten är verkligheten”. Den bild medborgarna har i sitt medvetande är den som gäller, oavsett sanningshalten i den.

Men en händelse i veckan fick mig att omvärdera ordningsmakten en smula. Jag och min kamrat hade delat en flaska vin och eftersom kvällen var ung beslutade vi oss för att gå till bensinmacken och köpa folköl att ytterligare förgylla kvällen med. Där hamnade vi bakom en polisman i kön och i vanlig ordning skärpte jag till mig lite extra. Min kompis Maria däremot, verkade helt sakna respekt för denna yrkesgrupp och sprang, efter att ha betalat för sina folköl, efter polisen och ropade:

– Hej, kan du skjutsa hem oss?
Jag ville sjunka genom jorden. Jag såg framför mig hur han tog ifrån oss folkölen och drog fram handklovarna. Skulle vi få tillbringa natten i häktet rentav? Naturligtvis inträffade inte detta. Istället förklarade polismannen vänligt att han inte kunde göra det för att han skulle tvätta sin bil. Maria visade då återigen prov på framåtanda och respektlöshet:

– Får vi åka med i biltvätten?
Nu trodde jag att hon blivit skvatt galen. Vem talar så till ordningsmakten? Men döm av min förvåning när han faktiskt lät oss göra det – med ett löfte av att sedan skjutsa hem oss. Något började hända i den här samhällsmedborgarens medvetande – vilken hedersknyffel! Väl på plats i baksätet på polisbilen och på väg in i biltvätten kom kvällens tredje vågade fråga:

– Är det okej om vi korkar upp?
Jag som nu hade förlikat mig med faktumet att jag befann mig i en polisbil, skämdes fortfarande ändå rejält för att jag hade de där folkölen i handen. Men konstapeln, som redan visat vilken skön person han var trots att han var i tjänst, svarade att det var inga problem. Så vi öppnade varsin burk, skålade med polismannen och under livligt samspråk, där jag fick tillfälle att tilltala honom med både ”konstapeln”, ”länsman” och ”ordningsmakten”, skjutsade han hem oss.

Vilket varumärkesbyggande, mina vänner. Från att ha haft en respekt mestadels baserad på rädsla har jag insett att poliskåren inte är så tokig ändå. Att en konstapel kan vara en rolig och sympatisk människa och inte en bufflig knöl som bara vill sätta dit människor. I fortsättningen ska jag le mot polisbilarna när de kommer.

Och det bästa av allt – jag fick tillfälle att vårda mitt eget varumärke på Facebook med följande storstilade statusuppdatering:

Har druckit folköl i en biltvätt i en polisbil. 

——————————————————————————————–

Svänger
Dagens datum. Det kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta för det var då jag fick in foten i reklambranschen. Det ska firas ikväll.

Svänger inte
Att ha laddat upp hela förmiddagen för en långpromenad, t.o.m. ha tagit på sig bra skor och sedan bli överraskad av en störtskur.

Published in: on 28 november 2009 at 14:43  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/11/28/storstilat-varumarkesbyggande-av-ordningsmakten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: