Den lokala folksjukdomen slår till igen

På väg till jobbet i dag slogs jag återigen över hur tungt Oldsbergs skugga ligger över Göteborg. Hur hårt stan är drabbad av det skoningslösa ordvitseriet. Enligt mina högst icke-vetenskapliga studier är några som speciellt verkar vilja att denna lokala folksjukdom ska genomsyra deras tillvaro folk som jobbar med entreprenadmaskiner. Vad sägs till exempel om företagsnamnet ”Schakta i backarna” som jag stött på?

Varför det förhåller sig på det här viset har jag ingen aning om – kanske är dessa människor bara lite mer goa gubbar än vi andra?

Hur som helst, när jag passerade Nordstan så pågick någon form av entreprenadarbete där utanför – vad man utvändigt kan göra åt den fruktansvärda byggnaden övergår i och för sig mitt förstånd … En lyftkran av det pampigare slaget deltog i arbetet och den verkade ägas av någon vid namn Åke Rapp. Och karln hade uppenbarligen insett sitt namns potential i just lyftkransbranschen för på sin kran hade han skrivit ”ÅKE RAPP ÅKER UPP”.

En äkta göteborgare mina damer och herrar! Säga vad man vill, men det fick ju mig att le så fram för mer ordvitseri i företagsvärlden. Och fler branscher borde våga. Varför är det till exempel ingen bank som tar tillvara på den rimchansen i ordet ”pank”? Ett strålande tillfälle … Kanske inte, men jag tror att världen faktiskt skulle bli lite roligare om fler företag var som entreprenadmaskinsföretagarna.

———————————————————————————————

Svänger
Inte ett moln så långt ögat kan gå. Undrens tid är inte förbi.

Svänger inte
Att mitt handsfree med sin nu uppenbart dåliga kvalitet börjat glappa. Ett äkta i-landsproblem, men ack så irriterande.

Published in: on 01 december 2009 at 11:21  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/12/01/den-lokala-folksjukdomen-slar-till-igen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

