Trevlig sjukdomsvinst

Eftersom jag varit krasslig ett par dagar har jag hunnit med saker som normalt inte får plats i schemat. Som att titta på SVT Play – något av det bästa som det så fiffiga världsomspännande nätet fört med sig. Normalt tittar jag väldigt lite på tv – inte för att kunna kokettera med att jag ”faktiskt föredrar andra sysselsättningar” bland vänner och bekanta – utan för att jag helt enkelt inte hinner. Det är synd. För Sveriges Television gör en hel del kvalitetsunderhållning som jag tyvärr går miste om.

Dagens största fynd var Sommarpratarna där de i varje avsnitt samlat ihop fem sommarpratare, som över vad som ser ut att vara en syndigt god lunch, får lyssna på valda delar ur varje persons gamla sommarprat och sedan samtala om dessa. Jag gillar verkligen Sommar i P1. Jag tycker det är ett jättetrevligt program och varje sommar laddar jag upp med schemat och markerar vilka jag vill lyssna på. Tänker att jag med ett glas saft i handen ska ligga i hängmattan och bara lyssna och dagdrömma. Sedan glömmer jag sorligt nog bort ca 75 procent av mina planerade lyssningar. Och tänker att nästa år ska det bli ändring …

Hursomhelst, jag har verkligen uppskattat de samtal som jag fått lyssna till när dessa människor förflyttats till tv-mediet. Det har hittills varit ett pärlband av intressanta personer. Människor som jag på olika sätt beundrar. Amelia Adamo, Nour El-Refai, Alex Schulman, Pia Johansson och Mia Skäringer för att nämna några. Här är en bild på några i gänget:

Förutom alla klokheter har programmen lämnat mig med en önskan om att jag fått vara med i ett sådant här samtal. Att få åka vacker träbåt till ett tjusigt hus där man i sällskap med begåvade människor får samtala ostört samtidigt som man äter fantastisk mat och får förstklassig service. Men då måste man ju få en förfrågan om sommarprat först. Den lilla lilla detaljen. Men jag säger bara det, att skulle de vilja ha en reklamare som oväntat inslag under någon sommar framöver så är inte jag den som säger nej. Tvärtom.

Nour El-Refai, i mitt tycke landets mest beundransvärda 21-åring, berättade för övrigt om att h0n hade funderat lite över vad hon skulle svara vid en eventuell förfrågan om att sommarprata. Ett inövat svar som naturligtvis föll bort när hon väl fick frågan – hon blev alltför paff. Undrar vad jag skulle svara..? Kanske något vitsigt i stil med ”Har tomten en konstig mössa?” eller ”Sover Dolly Parton på rygg” för att riktigt markera hur självklart mitt ja är? Förmodligen inte. Den skräckblandade förtjusningen jag skulle drabbas av om jag någon gång skulle få en förfrågan skulle med största sannolikhet göra mig nästintill stum. Som när jag i somras fick träffa min idol Lill Lindfors och knappt fick fram ett ljud.

Ja ja. Fram tills den dagen då sommarpratsredaktionen ringer får jag fundera över mitt svar. Men då ska ni få höra om mitt liv som copywriter. Och jag kommer givetvis att spela ”It don’t mean a thing if it ain’t got that swing”.

——————————————————————————————–

Svänger
Att med sjukdomen som ursäkt faktiskt tillåta sig själv att ta det lite lugnare än vanligt.  

Svänger inte
Att vara sjuk. Det passar mig inte.

Published in: on 09 december 2009 at 23:13  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/12/09/trevlig-sjukdomsvinst/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

