Nobelfesten, släng dig i väggen!

En av livets finaste praliner är ju det här med galor. Jag är mycket förtjust i dylika tillställningar. Guldbaggegalan, Grammisgalan, Rockbjörnsgalan – jag sitter som klistrad framför tv:n och tittar på dem som – välförtjänt eller inte – får ta emot sina priser. Till och med en och annan inte speciellt rolig humorgala för världens barn ger jag ett visst intresse. Och varje år den 10:e december när vetenskapsmän, kungligheter och annat fascionabelt folk slår klackarna i Blå hallens tak bränner det till lite i hjärtat – jag borde vara där!

Men igår, på årets Nobeldag, fick jag ett tröstpris som hette duga. Årets Venture Cup hade nämligen sin prisutdelning för region västs 10 bästa affärsidéer i årets tävling. Och de hade fått till ett riktigt proffsigt arrangemang – snofsig prisutdelning, ljussättning i galaklass, liveband och god mat och dryck. Min gå-på-gala-gen blev verkligen tillfredsställd. Kvällens höjdpunkt var föreläsningen med Michael Södermalm, en av landets främsta och mest uppskattade föreläsare och inspiratör. Hans uppdrag var att inspirera församlingen att utveckla sin potential. Och som han lyckades – killen hade publiken helt i sin hand. 

Dessutom var han rolig som få och rev ner jag vet inte hur många skratt under den timme han föreläste. En av hans största talanger vad att prata engelska på göteborgska – jag hade glömt hur hysteriskt roligt det är. Men vi i publiken fick med oss en hel del lärdomar också. Exempelvis att mål är drömmar med deadlines, att rätt attityd är viktigare än rätt resurser och att framgång inte är en tillfällighet utan en färdighet. Dessutom fick vi lära oss de så kallade SMAK-faktorerna:

S = Självinsikt & Självförtroende
M = Motivation & Mål
A = Attityd & Ansvar
K = Kul & Känsla

Lätt att komma ihåg och bra ledstjärnor för ett mer framgångsrikt liv. Ytterligare en lärdom var att de mål som man sätter upp ska följa 3T-principen – de ska vara Tändande, Tydliga och Tidsbestämda. Jag ska så fort som möjligt sätta mig ner och pränta ner ett antal riktigt tändande mål för 2010, både jobbmässigt för Copy Charlotte och privat. Tack Michael för din inspirerande och underhållande föreläsning. Och tack Venture Cup för ni gav mig en sådan galakänsla.

——————————————————————————————–

Svänger
Att nu tar vi helg. Bland annat after work och Lisebergsbesök står på schemat.

Svänger inte
Ticnet. Hur kan man ha endast tre ombud i en stad av Göteborgs storlek?

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/12/11/nobelfesten-slang-dig-i-vaggen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

