Nu vet jag vad årets julklapp 2009 definitivt inte blir

En av dessa dagars hetaste potatisar är det här med årets julklapp. Säg det företag som inte vill ha just sin produkt överst på prispallen. Upplevelsen, ljudboken, internetpaketet, woken har bland annat fått hänga på sig guldmedaljen. Ja, till och med Bibeln – fast utmärkelsen brukar gå till mer moderna tingestar – har fått denna ärofulla titel. I år blir det, inte oväntat över huvudtaget, spikmattan. Jag säger om den, som det sägs att Ines Uusmann sa om internet 1996 – det är en fluga som kanske blåser förbi.

Hursomhelst är det, trots att de inte fått den officiella titeln av Handels utredningsinstitut, många som kallar sitt bidrag till julens konsumtionsorgie för årets julklapp. Bland annat Liseberg som på ett antal stortavlor runt om i stan hävdar att Lisebergskortet för 2010 är värd att få mästarstatus bland julgåvorna. Det vete tusan. Jag har haft detta kort för i år och har till mitt stora förtret gått med förlust.

Varje år har jag stora planer för hur detta kort ska kännas nästan gratis. Minst en gång med åkband, minimum sju konserter plus smällkaramellen Jul på Liseberg som bonus på slutet. I år var jag inte ens i närheten, jag har endast sett Fibes, Oh Fibes! fina spelning på Taubescenen. Ingenting annat har det blivit – inte ens favoriten Håkan Hellström. Skamligt.

Men igår bestämde jag mig för att ta en liten revansch på min plånboks besvikelse – jag och en vän begav oss till det berömda Jul på Liseberg.

Åh, vad mysigt, tänker ni. Men bilden bedrar – för det var det inte. Anledningen var att minst hälften av Göteborgs resterande invånare hade samma utflyktsidé som vi. Vi möttes av 20 meter långa köer till åtminstone fem kassor och väl därinne blev det inte bättre. Alla mina förhoppningar om julkänslor och lite tindrande ögon gick om intet – allt fokus fick läggas på att inte snubbla på barnvagnar, lyckohjulsvinster och folk i allmänhet. Orgien i ljusslingor – enligt uppgift svindlande fem miljoner juleljus – och ”Tänd ett ljus och låt det brinna” hjälpte inte.

På bilden ser ni julen från sin sämsta sida. Jag och min vän gick ett varv och flydde sen fältet. Detta vill jag aldrig mer uppleva. Årets julklapp för mig blir definitivt inte Lisebergskortet  2010.

———————————————————————————————

Svänger
Kvällens luciakonsert i kyrkan. Luciatåg har förmågan att ta fram det mest sentimentala i mig.

Svänger inte
Att mina idéer till julklappar är obefintliga. Svetten börjar rinna så smått …

Published in: on 13 december 2009 at 23:49  Comments (1)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/12/13/nu-vet-jag-vad-arets-julklapp-2009-definitivt-inte-blir/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. foam extrusion

    Nu vet jag vad årets julklapp 2009 definitivt inte blir | It don’t mean a thing if it ain’t got that swing


Kommentera

