Har folk ett allvarligt fel på smaklökarna?

En form av kommuniktion som ger resultat är jag övertygad om är kommunikation som engagerar konsumenterna. Som får dem att bry sig. En sådan reklam så här i juletid är Marabous kampanj för Aladdin-asken ”Rädda julen” där vi konsumenter har fått rösta på vår favoritpralin för att förhindra att den ska tas bort ur asken. Lite av chokladindustrins egna Robinson-öråd alltså.

Denna omröstning är nu avslutad och jag kan konstatera att 12,5 procent av de röstbenägna har ett allvarligt fel på smaklökarna. De har nämligen lagt sin röst i denna heta fråga på den vidriga ”Körsbär i likör”. Denna vedervärdiga chokladpralin har därmed fått flest röster av alla! Vad är det för fel på er? Suck. Det enda som räddar detta skandalösa resultat är att en annan otäcking, ”Ägglikör”, får kasta in handduken och ge plats för en, förhoppningsvis delikat, pralin till nästa jul.

Jag hoppas att Marabou, med tanke på hur många Aladdin-askar man brukar utsättas för i juletid bjuder oss på en positiv överraskning när den nya chokladbiten gör sitt antåg. Låt oss slippa ännu en rent ut sagt äcklig ”vuxensmak” i samma liga som ”Körsbär i likör”, ”Romrussin” och ”Likörtryffel”. Ska jag vara ärlig är det inte många gynnare i den där asken som jag tycker är speciellt goda, den enda jag faktiskt kastar mig över – och som även fick min röst i tävlingen – är ”Cocoskola”. Ger mig mer sådant, annars är risken överhängande att Paradis blir asken för mig istället.

Oavsett Aladdins smakmässiga standard gillar jag det här kommunikationsgreppet. Kampanjen har engagerat många och det är ju det bra reklam ska göra. Men om detta ska återupprepas tycker jag att vi istället ska få rösta på den som ska bort. Det är betydligt brutalare, men det kan vara svenska folkets enda chans att slippa ”Körsbär i likör”.

Jag fortsätter att leva på hoppet om en bättre chokladpralinsvärld. Och innan vi slutar bjuder jag på en gammal fin reklamfilm för Aladdin-asken:

——————————————————————————————–

Svänger
Schulman Show på Aftonbladets webb-tv. Copy Charlotte webb-tv-tipsar.

Svänger inte
Golffjanten Tiger Woods. Vilken ytterst osympatisk karl.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/12/14/har-folk-ett-allvarligt-fel-pa-smaklokarna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

