Pepp från oväntat håll

Nordstan vid sextiden. Fullt av människor på jakt efter klappar till nära och kära. Och på långt håll ser jag deras väl synliga tillhåll. De spejar ivrigt för att hugga ett lämpligt offer som de med sin verbala styrka och triumfkort i bakfickan kan fälla till marken.

Jag talar naturligtvis om Tele 2-försäljarna. De som alltid har ett bättre abonnemang att bjuda på  och en gratis telefon i bakfickan. Dessa ungdomar – för det är i stort sett uteslutande yngre personer – verkar trots att jag redan är kund hos dem få höga utslag på sin ”potentiell-lättövertalad-kund-radar” när jag befinner mig i närheten. För jag lyckas alltid bli stoppad. Så även i dag.

Den storleende och förhoppningsfulle försäljaren: – Hej! Vilka ringer du med?
Jag: – Tele 2. Och jag har redan pratat med er. Det finns inget bättre abonnemang åt mig.
Försäljaren: – Vad har du då? Student?
Jag: – Nej. Företagsabonnemang.
Försäljaren: – Oj! Ja, de är ju de bästa abonnemangen. De är ju gratis!
Jag: – Ehh…va? Nej, det kostar 500 spänn!
Försäljaren: Ehh…va? Är det ditt företag!
Jag: – Ja.

Här uppstår en märklig tystnad. Försäljaren verkar bli helt häpen över vad han just fått reda på. Till sist utbrister han: ”Coolt”.

Jag: Va?
Försäljaren: Ja, att du har ett företag. Du är ju så ung.
Jag: – Jag är 30.
Försäljaren: – Oj, det ser du inte ut att vara.
Jag: – Hmm. Okej. Tack.
Försäljaren: – Vad har du för företag?
Jag: – Ett reklamföretag. Enmans.

Sedan blir han eld och lågor över insikten att jag har ett eget företag. Han verkar tycka det är väldigt märkvärdigt, ställer flera frågor, säger ”coolt” ett antal gånger och avslutar med att säga:

– Ha det bra. Och kör hårt med företaget!

Se där. Pepp från mycket oväntat håll. Denne försäljare hade kunnat släppa mig direkt när han insåg att jag inte skulle beställa något av honom. Men istället var han uppriktigt intresserad och gav mig uppmuntrande ord. Inte varje dag.

Jag gick ut vidare i Nordstans vimmel lite gladare. Både mitt företagarjag och mitt tydligen ungdomliga utseende hade fått sig lite överraskande peppning.

——————————————————————————————

Svänger
Att det snöar i Stockholm dit jag åker om två dagar.

Svänger inte
Att det skruttiga SJ-tåget jag åker med till huvudstaden förmodligen blir minst en timme försenat för att det ligger ett par snöflingor på spåret.

Published in: on 15 december 2009 at 22:15  Comments (1)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/12/15/pepp-fran-ovantat-hall/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. Vad härligt! Tack för att du berättade, min något griniga uppfattning om mobilkillarna i Nordstan fick sig en rejäl törn.🙂


Kommentera

