Reklam avnjuts i dessa tider bäst i soffan

Egentligen borde jag kanske vara glad över att få se en mängd snö som inte skådats sedan barndomen. Glädjas över detta lilla sundhetstecken från vår växthuseffekterade planet. Om nu detta vinterinferno inte bara är ytterligare ett bevis på att vädrets makter numera inte kan sköta någonting sansat – att det alltid ska överdrivas. Vad hände med lagom är bäst?

Hursomhelst, en vanlig promenad utomhus är numera inte ett småtrevligt nöje där man nyfiket kan titta på saker man passerar utan ett koncentrationsprov av rang där man ständigt tvingas stirra ner i marken för att identifiera nästa lömska isfläck. Samtidigt som man försöker titta lite i ögonvrån för att inte gå rakt in i någon medmänniska.

Och dessa ovärdiga, rentav olagliga (som en äldre dam sa till mig i trapphuset på kontoret), förhållanden inbjuder inte direkt till någon spaning efter reklam på stan. Istället får jag använda mig av Resumé och andra källor som serverar mig finfina reklamkampanjer när jag sitter tryggt hemma i soffan utan risk att stå på näsan. Som den här kampanjen, signerad Milk, för att locka ungdomar till Göteborgs konstmuseum.

Besökarna kan skicka sms till pratbubblorna och på så sätt få de olika konstverken att ”prata”. Jag tycker att idén är djärv och riktigt, riktigt bra. Helt rätt tänkt för att försöka locka kidsen till ett ”tråkigt” konstmuseum och det ska bli intressant att se vad folk skickar för sms, hur strängt det filter som censurerar – för jag antar att ett sådant krävs – kommer att vara. Jag känner mig sugen på att själv gå dit att titta. Och en eloge till kunden som vågar använda sig av den här idén också – det är sådana modiga kunder man som reklamare vill ha. De som vågar sig på något som sticker ut. Sammanfattningsvis: Tummen upp!

——————————————————————————————— 

Svänger
Kvällens föreläsning om varumärken på Stadsmuseet. Gillar ADA som fixar till sådant där.

Svänger inte
Mina stela leder som inte klarar att spontant gå ner i spagat efter att ha överraskats av en dold isfläck.

Published in: on 03 februari 2010 at 22:27  Kommentera  
Tags: , , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2010/02/03/reklam-avnjuts-i-dessa-tider-bast-i-soffan/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

