Halleluja, fotoförbannelsen verkar äntligen vara bruten!

En situation som jag alltid har tyckt varit jobbigt är när jag ska bli fotograferad. Oavsett om det gällt skolfotot (med ångesten över att man måste se bra ut i skolkatalogen) eller en ”nu-sitter-vi-ute-och-äter-i-sommarsolen-bild” så tycker jag inte alls om det. Den enda gång som jag utan protest blir fotograferad är på fester, vad det nu kan bero på …

Jag blir helt enkelt inte bra på kort. Ibland har det berott på personen som håller i kameran, det finns så många människor därute som ska vänta och vänta innan de tar den förbaskade bilden. Vad väntar de på liksom? Motivet blir inte bättre. Andra gånger – förmodligen de flesta – har det berott på att mitt ansikte passat på att förvrida sig precis i fotoögonblicket – annars går jag ju omkring på gatan som en människa med ett helt normalt utseende. Och jag vill även hävda att det ibland är utrustningens fel. Speciellt när det gäller min egen lilla digitalkamera kan jag helt enkelt inte se bra ut. För ett par år sedan bekräftades detta en gång för alla av mitt lilla USA-hemmahörande kusinbarn som efter det tionde försöket att få en bra bild på honom och mig sa med en fyraårings brutala ärlighet: ”You look funny in every picture!”. Tack för den.

Häromveckan var det dags för en ny ångestsituation – jag var helt enkelt tvungen att fixa ett par snygga bilder av mig själv att använda i diverse marknadsföringssammanhang. Mendå skedde ett under. Jag bad min kontorskompis Johan Erlandsson, som jag tycker är en riktigt duktig fotograf, att plåta mig och tror ni inte att killen lyckas få ihop ett helt gäng med bra bilder! Inte bilder som jag tycker är okej, utan som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Kanske är förbannelsen bruten nu.

Tack, Johan! Allt du behöver göra nu är att skaffa dig en liten rolig gul fågel att ha på axeln så är du en komplett fotograf. Och ni som läser det här tycker jag ska kolla in Johans fina community för grön omställning, Ecoprofile.

——————————————————————————————

Svänger
Att min verksamhet tar ett steg framåt varje dag. Det är så roligt när det händer grejer.

Svänger inte
Carolas försök att med stöd av jordbävningen på Haiti förutspå jordens undergång. Suck åt det och framför allt suck åt att Aftonbladet toppar med eländet.

Published in: on 04 februari 2010 at 22:52  Comments (2)  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2010/02/04/halleluja-fotoforbannelsen-verkar-antligen-vara-bruten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. oh yes, instämmer i eländet, verkligen hatar (på riktigt) att vara med på ansiktsbild. jag brukar säga att vart 7 år blir det en hyfsad bild på mig. så himla trevligt att bli genuint nöjd med en hel radda bilder! heders åt fotografen! själv väntar jag ff på en fotograf som lyckas fånga det jag ser i spegeln och inte en förvriden bild man kan skrämma små och stora barn med…

    • Kan det hända mig så kan det hända dig också! Så hoppas du hittar en lika snitsig fotograf som jag.


Kommentera

