Mitt liv styrs numera av ett färgglatt Excel-ark

Måndag morgon. Då har varje reklambyrå av rang ett måndagsmöte för att lägga upp veckans arbete. Så även Copy Charlotte – även om mötesdeltagarna blir ytterst få och möteslokalen blir någonstans mellan mina öron. Fördelen är att fikat blir väldigt billigt, nackdelen att dialogen blir väldigt enkelriktad om jag inte ser till att tillfälligt skaffa mig en kluven personlighet.

Schizofren eller ej, det sägs ju att målinriktat arbete är grejen så därför försöker jag ha ett måndagsmöte med mig själv varje vecka för att dra upp ett par handfasta riktlinjer. Ekonomichefen har jag ju sagt upp och – som det så populärt heter – outsourcat den verksamheten så nuförtiden behöver jag bara klyva mig själv till chefen, marknadschefen, försäljaren, admininstratören och kreatören. Alla är de ytterst envisa typer som strider för sitt eget område och aldrig tycker att det sker tillräckligt mycket just där. Suck.

Men hur stridslystna alla de olika rollerna än är så är det ju den allsmäktige chefen som bestämmer. Och i dag kom hon dragandes med något nytt. Ett färgglatt Excel-ark med alla veckans mål klart och tydligt uppställda och mätbara. Bara att köra på och sätta ett tillfredsställande kryss när målet är uppnått. Kreatören tyckte förstås att detta stelbenta och uppstyrda tilltag kändes besvärligt, men det är bara för henne att ställa sig i ledet, om än tjurigt. Ibland måste sådana typer helt enkelt hållas kort.

Så från och med i dag styrs mitt yrkesliv av ett färgglatt Excel-ark med mätbara mål som flåsar mig i nacken. Morot eller piska? Den som lever får se.

———————————————————————————————

Svänger
Att återse gamla vänner. Hädanefter ska jag ta tag i sånt oftare.

Svänger inte
Spårvagnen som efter att en tjej sprungit så att hon till och med ramlade körde iväg när hon var två meter ifrån vagnen. Dålig stil.

Published in: on 08 februari 2010 at 12:52  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2010/02/08/mitt-liv-styrs-numera-av-ett-fargglatt-excel-ark/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

