Reklamen räddade mig från sporten

Jaha. Då var det dags igen. OS-dags, alltså. Desto äldre jag blir, desto oftare känns det som att det återigen är dags för OS. Att det gamla knappt hinner sluta innan det är dags för ett nytt. Undrar vad det beror på? Att jag passerat den stora tre-nollan kanske.

Hursomhelst, ännu en gång känns min nivå av engagemang obefintlig. När jag var 10-12 år var jag helt besatt av sport, tittade på varenda Sportnytt som fanns att tillgå på TV och kunde utan problem räkna upp samtliga deltagare i Sveriges längdskidåkningstrupp. Nu är väl mannen på bilden nedan (han med hår alltså) den ende svenske OS-deltagare jag kan hosta upp ur medvetandet.  

Visst minns jag denne Foppas tjusiga straffmål mot Kanada i OS 1994, men tyvärr ser jag honom numer som mannen som namngav den färgglada plastsko som kanske inte är det mest fashionabla man kan ha på sig. Sin otroliga bekvämlighet till trots måste faktiskt fashion få gå före funktion. 

Konstigt, det där. Hur saker kan förändras så radikalt. Kanske överdoserade jag helt enkelt sporten eftersom intresset nu är stendött. Men samma nivå av nördighet som jag hade när det gäller idrott på den tiden, har jag ju nu för reklam, varumärken och kommunikation. Så jag kanske helt enkelt är en sån där typ som snöar in på saker – det är bara föremålet för mitt överdrivna intresse som ändras.

Och ibland förenas ju min gamla och nya besatthet. HÄR till exempel – ett par prima reklamfilmer signerade Felix Herngren och Forsman & Bodenfors som på ett riktigt bra och kul sätt talar om att det är dags för idrottsfest igen.

Ha ett par trevliga sportveckor, alla idrottsentusiaster! Det unnar jag er. Själv försjunker jag nog i en bok om hur man bygger starka varumärken eller nåt sånt.

—————————————————————————————————————

Svänger
Att jag äntligen får finbesök från huvudstaden idag.

Svänger inte
Att jag hittade det läskiga orangea kuvertet på hallmattan när jag kom hem. Får se när jag tar mig samman och öppnar det.

Published in: on 12 februari 2010 at 17:41  Comments (1)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2010/02/12/reklamen-raddade-mig-fran-sporten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. cv services vof

    Reklamen räddade mig från sporten | It don’t mean a thing if it ain’t got that swing


Kommentera

