Dagens boktips

Minns ni det där barnprogrammet som fanns, Dagens boktips, där det satt en skäggig farbror i en regnbågsrandig soffa och rekommenderade böcker till oss tv-tittande barn? I det utbud som fanns på den tiden tyckte jag faktiskt att det i sin enkelhet var ett ganska bra program, kanske var det färgerna i den avundsvärda soffan som fängslade mig. Eller den där ni-na-na-na-melodin som spelades som signatur.

I dag är det nämligen dags för mig att boktipsa. Jag försöker, för att bli ännu bättre på det jag gör och för att få inspiration, att läsa så mycket fackböcker jag orkar och hinner. Och hittills har jag haft tur i mitt urval för de flesta böcker är bra. Ibland riktigt bra. Som den senaste boken jag läst, Tumregler av Alan Webber. Boken har undertiteln 52 sanningar för att lyckas med affärer utan att förlora sig själv, och är en guldgruva för vem som helst.

Webber levererar 52 kapitel med djupa inblickar i vad det innebär att leva livet fullt ut, inte bara karriären utan också privat. Första rådet ut är att man ska undvika att närma dig en uppgift med rädsla – förutom att du ökar risken för att misslyckas och kommer du inte heller tycka att det är kul. Detta har jag redan börjat leva efter och att tänka att någonting framför allt ska bli kul har hjälpt mig från att låta nervositeten ta överhanden om jag står inför något lite läskigt. Tack för den enkla men genialiska insikten, Mr Webber.

Andra favoriter är att en bra fråga är bättre än ett bra svar, att fakta är fakta och att det främst är genom historier vi lär oss, att den största frågan är ”Hur fångar jag världens fantasi” och att det inte är en paradox att ha roligt på allvar utan att det istället är så man lyckas.

Och ett budskap till dig som är entreprenör är att du ska tänka på att det är viktigare att styra känsloflödet än kassaflödet – att springa efter pengar är en sak, men det viktigaste är att behålla förståndet. Inte så lätt alla gånger för en egenföretagare

Seså, spring nu iväg till biblioteket eller klicka ”Köp” på Adlibris. Du kommer inte att ångra dig.

—————————————————————————-

Svänger
Att solen lyste i dag. Sorgligt att det sker så sällan att det måste skrivas här när det väl sker.

Svänger inte
Att jag i går såg det allra sista avsnittet av That 70’s Show. Att ta sig igenom åtta säsonger och ca 200 avsnitt har varit slitsamt men ack så underhållande. Vad ska nu roa mig när jag är trött i huvudet?

Published in: on 02 mars 2010 at 22:55  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2010/03/02/dagens-boktips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

