Det går inte längre att komma och sitta vid Jans skrivmaskin

Det verkar sorgligt nog som om gigant efter gigant lämnar jordelivet denna sommar. Först popmusikens konung Michael Jackson och idag läser jag i Resumé att en av den svenska reklambranschens största, den legendariske copywritern Jan Cederquist, gick bort i förrgår.

Jan Cederquist

Denna reklamguru ligger bakom flera stora kampanjer som exempelvis Wasabröds ”Du är vad du äter”. Han grundade tillsammans med Lars Hall den framgångsrika byrån Hall & Cederquist 1973 och skapade där enastående reklam som lever kvar i människors minne än idag. Beviset på det är att han bland flera andra kreativa utmärkelser fått 1 platinaägg och 20 guldägg. Respekt är ordet.

När jag läste min utbildning till copywriter var Jan Cederquist en av de första giganterna vi fick stifta bekantskap med. Min lärare lät oss få ta del av de första åtta sidorna av boken Ord till salu från 1978, där fyra yrkesmän funderar kring det slitsamma, krävande och gudabenådade yrket copywriter. Jan Cederquist har skrivit ett av kapitlena och tar upp startsvårigheter, målgrupper, självförtroende, vikten av förberedelser, att hitta en ingång och att skriva enkelt. Dessa åtta sidor knockade mig och gav mig tvångstanken att få tag på resten av boken. Det lyckades efter mycket slit. Och boken är fantastisk.

Så här står det i förordet till boken:
”Fortfarande tror många att bra copywriters kan rädda dåliga idéer, att god copywriting helt enkelt ligger i en vässad penna. Fortfarande sitter många copywriters och vrider och vänder på orden. Snitsar och vitsar. Istället för att skriva precis det dom menar och låta det bli så långt som innehållet är intressant. Fortfarande omges copywriterns yrke av fördomar och okunnighet, av beundran och skepsis …

En klok man. Trots att det skrevs redan innan jag var född känns det som att dessa rader fortfarande är ytterst gångbara. Och sitt kapitel i boken inleder han med rubriken ”Kom och sitt vid min skrivmaskin”. Det önskar jag att jag kunde ha fått göra någon gång. Från en mästare fått lära mig de bästa hemligheterna bakom riktigt briljant ordsnickeri.

Vila i frid, Jan. Och finns det någon reklamhimmel där uppe så tror jag att du kommer regera där.

——————————————————————————————

Svänger
Att jag köpt biljett till Way Out West. Det var väldigt länge sen jag var på festival och jag får se favoriten Olle Ljungström.

Svänger inte
Jag är inget fan av tråkigt väderprat, men jag måste ändå välja detta ständigt omtalade regn. Då tänker jag främst på kvällens allsång här i skärgården som kommer regna bort. Typiskt.

The URI to TrackBack this entry is: https://copycharlotte.wordpress.com/2009/07/09/det-gar-inte-langre-att-komma-och-sitta-vid-jans-skrivmaskin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Fler som hyllar Jan Cederquist: Please copy me Brygubben Fabriken Silverfisken Copywriter.se Copycharlotte […]

  2. My spouse and I stumbled over here from a different website and thought I should check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to going over your web page for a second time.|

  3. I savor, result in I found just what I was looking for.

    You have ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have
    a great day. Bye


Lämna en kommentar