Gästkrönika: Folk jag inte klarar av

Bildvinjett

Det brukar heta att ska man skämmas över någon, så är det över sig själv.
Och just så brukar jag nästan alltid resonera.

Bloggaren och författaren Alex Schulman räknade i en krönika i Aftonbladet upp de människor han inte klarar av.

Här kommer min lista över människor jag faktiskt skäms över, som sätter sig själva i situationer som gör att jag vill dra upp en filt riktigt långt och på samma gång sjunka ned igenom golvet, dem som får mig att tänka ”herregud…vad s-ä-g-e-r människan! Jag måste nog försöka byta ämne här” och som gör att mina handflator svettas av obehag.

Det handlar om folk som saknar alla former av integritet och glatt fläker ut sina liv med taskiga uppväxter, knarkande tonårssöner och skulder hos kronofogden efter att du träffat dem i två timmar. De pratar på och märker inte att du börjat flacka med blicken, gäspat fyra gånger och gjort flera ansatser att avbryta och gå därifrån. Såna människor skäms jag över!

Folk som säger att de ska ”unna sig” när de avser att bryta mot någon av de sju dödssynderna, oftast lättja.

Folk som använder uttrycket ”smaka på” när de menar ”prova” eller ”undersöka”. Jag kan bara, oavsett sammanhang, tänka på en avsugning, oftast med personen som yttrat uttrycket inblandad.

Folk som avslutar meningar med ”… om man säger …”. Väldigt många gör det och jag har aldrig fattat varför. Vaddå ”om man säger”? Om man säger vad då?!

Folk som använder uttrycket ”få tummen ur”. Detta är ju helt vulgärt, även fast personen inte förklarat att det är ”röven” det gäller att få tummen ur. Jag kan bara se framför mig hur personen det handlar om har tummen instucken i sin röv. Gör inte den som använder uttrycket det?

Folk, oftast tjejer, som säger att de ska ”mysa” när de ska träffa sina tjejkompisar. Säger någon så till mig så föreställer jag mig henne och mig i en mjuk soffa, tätt ihop, under någon pläd, iklädda trasiga och söndermysade velourbyxor. Fy!

Dessutom irriterar jag mig på folk som skriver isär, folk som tror att det heter han och inte honom och hon istället för henne i objektsform, folk som pratar högljutt i telefon på spårvagnen och på bibliotek, folk som sminkar sig och gör världens frisyr innan de ska till Friskis & Svettis och köra Medelpass, folk som ska berätta något men aldrig kommer till sak, folk som inte kan äta och prata samtidigt (nej, jag menar inte att man ska prata med mat i munnen), folk som aldrig lyssnar eller tittar på en nyhetssändning, folk som har fotriktiga skor i kombination med vindtät jacka och praktisk ryggsäck när de går på föreläsningar.

– Marängen

Uppsnappat på sms: ”Har du haft sex på en personalfest nån gång? En kollega behöver ett case. Kram! PS. Jag frågar inte bara dig.”

Published in: on 17 maj 2009 at 14:43  Comments (3)  
Tags: ,