Copy Charlotte celebration

Egentligen borde jag sätta på Kool & The Gangs gamla dänga ”Celebration” på högsta volym och dansa en liten glädjedans. Men jag vet inte om mina grannar skulle uppskatta det tilltaget så jag firar lite mer stillsamt i skrift istället.

Som egenföretagare kan det ibland ta tid att få betalt för det jobb man utför. Först ska jobbet göras klart, sen ska fakturan vara på 30 dagar och det ena med det andra. Men idag, efter många månaders slit, har Copy Charlotte äntligen fått betalt för första gången. Pengar in på företagskontot. Pröjs, stålars, deg – de första kulorna har helt enkelt rullat in. Fint det. Den 19:e maj 2009 är för evigt en historisk dag i min enmansreklambyrås historia.

Published in: on 19 maj 2009 at 22:53  Kommentera  
Tags: , , , ,

Lennart Persson R.I.P.

I dag nåddes jag av en mycket sorlig nyhet när jag surfade in på Aftonbladet. En av mina favoritskribenter, musikjournalisten Lennart Persson, har gått ur tiden. Endast 58 år gammal.

lennart persson

Det finns få människor i Sverige, om ens någon, som kan skriva så engagerande och inspirerande om musik som Lennart. Varje artikel, varje recension som denne man legat bakom har skapat ett omedelbart behov av att springa iväg och köpa skivan för att sedan trycka in den i CD-spelaren för att lyssna. Lyssna och njuta. För skrev Lennart att något var bra så var det bra.

Feber.se, sajten som han under åren 2000-2002 drev tillsammans med Andres Lokko, Jan Gradvall och Mats Olsson, dyrkade jag. Fullständigt. Sajten var kortlivad, men fantastisk. Under dessa tre år utvecklades mitt musikintresse enormt och många av de pärlor som jag har i min skivsamling kan jag tacka dessa herrar för. Speciellt minns jag de recensioner som Lennart skrev om olika soulskivor. Soulen var en genre som jag precis fallit pladask för och genom hans texter och skivtips kom jag långt djupare än jag skulle gjort annars. Det är jag honom evigt tacksam.

Musikjournalistiken kommer inte bli densamma utan Lennart Persson, det är ett som är säkert. Somliga rycks i från oss alldeles för tidigt. Vila i frid.

Läs Håkan Engströms fina minnesporträtt i Sydsvenskan här. Och när ni är klara med det, läs Lennarts texter och lyssna på samlingsskivorna han satt ihop i Feber-serien. De är alldeles fantastiska.

Published in: on 19 maj 2009 at 10:00  Kommentera  
Tags: , , ,