Amerikanskt halleluja med en del poänger

Idag har jag upptäckt ännu en av dessa frälsare inom personlig utveckling. En så kallad fånga-dina-drömmar-snubbe. På den livsbejakande sajten Life Vision gör de reklam för Robin Sharma, en amerikansk ledarskaps- och livsstilsexpert. Och lyssnar man på denne jänkare är det faktiskt svårt att värja sig mot frälsningen.

Han har ju faktiskt en hel del poänger, karl’n. Att man ska vara modig och ta tag i sina drömmar. Göra något. Utmana sina rädslor. Inte bara snack utan verkstad också. Och komma ihåg att de flesta drömmar startar i liten skala. När Robin Sharma själv höll sitt första seminarium kom 23 personer – varav 21 var familjemedlemmar. Nu kallas han ”Årets event” när han kommer till Göteborg i höst. En viss skillnad.

Men när man fortfarande befinner sig i den lilla skalan gäller det att verkligen tro på sin idé för att orka fortsätta. Och inte låta sig nedslås om någon kritiserar eller trycker ner en. Det finns många människor som inte skulle vara där de är idag om de valt att lyssna på kritik och negativa röster. Däribland jag.

Med risk för att låta alltför amerikanskt hurtig: Det gäller att våga ta risker och förverkliga sin dröm. Innan det plötsligt har gått fem år till av ens liv. Och det känner jag att jag faktiskt gjorde när jag startade mitt företag Copy Charlotte. Att jag hade modet som krävdes för att satsa på min copywriterdröm. Jag har inte ångrat mig en sekund. Och som Sharma säger: Det man brukar ångra är det man aldrig försökte göra.

Published in: on 06 maj 2009 at 21:31  Kommentera  
Tags: , , , , , ,

Goda förebilder för Sveriges företag

Finanskris hit och finanskris dit. Lågkonjuntursmonstret kan ge vem som helst skrämselhicka. Som företagare i reklambranschen, i vilken bransch som helst egentligen, behöver man en ljusglimt då och då. Idag är dagens glädjeämne Resumés artikel om att OBH Nordica under mars månad haft sin största omsättning någonsin i Sverige. Bland annat tack vare en ökad reklamsatsning. Företaget har tryckt på gaspedalen istället för bromsen när det gäller sin marknadsföring.

Det här ger ökat hopp till en som snickar ihop ord till reklamtexter som levebröd. För efter att ha läst här att 86 procent av annonsörerna planerar att minska sina reklamsatsningar om den ekonomiska krisen fördjupas ytterligare (att jämföra med att endast 8 procent planerat att öka dem) har allt en liten oro känts i magen.

Därför hoppas jag på att landets företag följer i OBH Nordicas spår. För som Reklamförbundets ordförande Elisabeth Ström säger här, det går inte att bromsa sig över en uppförsbacke. Det handlar istället om att mobilisera kraft att orka ända upp. Och då är kommunikation ett bra drivmedel.

En positiv sida av en lågkonjunktur är att de företag som inte håller måttet rensas ut eftersom det ställs högre krav på reklambudskapen till följd av de minskade satsningarna. Och kvar blir då de som kan leverera kommunikation som ger affärer. De som kan leverera kvalitet, helt enkelt. Och det tycker jag är bra.

Hör upp nu Sveriges företagare! Låt er inspireras av att OBH Nordica vågat trycka på gaspedalen. Satsa, syns, skrik ut att ni finns och vad ni kan. Tidigare kriser har ju faktiskt visat att de företag som vågar satsa i en lågkonjunktur istället för att gömma sig ofta kommer ut ur de dåliga tiderna som vinnare. Och är betydligt bättre förberedda för de goda tider som följer.

Och trycker ni på gaspedalen lovar i alla fall Copy Charlotte att göra sitt bästa för att leverera bra drivmedel. Drivmedel i form av effektiv reklam som skapar affärer. Ska vi säga så?